DR beskyldes for ulovlig reklame

Grill-konkurrent beskylder DR for at reklamere for Weber. DR erkender, at det er bekymrende.
MediaWatch

I DR's 'Aftenshowet' i går, kokkerede Morten Ankerdal and, som blev fulgt op med en rubrik på Dr.dk, der lød: Morten Ankerdal laver vellykket and i webergrillen.

DR har før anbefalet Weber-grillen; bl.a. i en test fra 2004, og i en række programmer tilbage fra 2000, hvor kapelmester og grillmester Jan Glæsel og hans kone, Miriam, var værter for 'Glæsels Grillskole', hvor de lærte danskerne at droppe den traditionelle åbne grill med to ben til fordel for en Weber-kuglegrill, der blev vist i programmet.

Anbefalingerne forarger John Temp, der er producent af Gaucho-grillen. DR's anbefalinger har, ifølge ham, kostet hans firma i alt 50 medarbejdere, udtaler han til 24timer.

Medieforsker Klaus Kjøller siger, at DR’s omtale af Weber-grillen svarer til, at DR skriver ’Nike’, hver gang DR skriver ’kondisko’.

”DR bør benævne det ’kugle-grill’, og det er ret problematisk, at Weber tilsyneladende er lykkedes med at lave et barn på DR, som så har opdraget befolkningen til at købe Weber-grill-typen. Dermed overtræder de egne regler om neutralitet og objektivitet,” siger han til 24timer.

DR’s lytter- og seer-redaktør, Jacob Mollerup, kalder det en ”meget relevant diskussion,” som han vil kigge nærmere på.

”Jeg kan godt se, at hvis man vil være på den sikre side, skal man kalde det kuglegrill og ikke Webergrill,” siger han om søndagens omtale af Weber i 'Aftenshowet'.

- CT
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også