TV Syd øger FB-indsats i nyhedsdækningen

Seerinddragelse via Facebook er et vigtigt led i nyhedsstrategien hos TV 2 Syd, når regionalstationen næste år får egen 24-timers kanal.

Efter 10 måneders indsats for at involvere seerne via Facebook, hvilket bl.a. har resulteret i 20.000 brugere på TV Syds Facebook-gruppe, vil regionalstationen nu skrue op for FB-inddragelsen i nyhedsdækningen.

"Seerne bidrager med billeder til historier, vi ellers ikke ville have billeder til. Det skete f.eks. da St. Andst blev ramt af en fyrværkeriulykke, men det gælder også billeder fra udkantsområderne, som f.eks. da Fanø fik genrejst sit sømærke i Sønderho. Det er historier, der er relevante, men hvor vi af forskellige årsager kan have svært ved at være til stede hver gang," siger projektleder på TV Syd, Bjørn Olsen, som TV Syd har dedikeret til at optimere og udnytte Facebook-linket til seerne.

Det sker bl.a. ved at give seere mulighed for at byde ind med spørgsmål til interviews, chatte med hovedpersoner i nyhedsindslag på Facebook eller inddrage seer-holdninger i indslagene. Og det har en selvforstærkende effekt, som samtidig er den vigtigste nøgle til at få brugerne til tasterne.

"Vores erfaring viser meget tydeligt, at når vi f.eks. viser fotos fra brugerne, så får vi flere fotos fra brugerne. Det er en positiv spiral. Faldgruben er, hvis man tror, at det er selvkørende, det er en løbende proces, der skal være en fast integreret del af arbejdsgangen," siger Bjørn Olsen.

I det nye år får TV Syd som de øvrige TV 2-regionaler en 24-timers kanal, og her skal nyhedsdækningen i endnu højere grad trække på brugernes input via Facebook.

"Vi har ikke slået søm i de sidste koncepter til den nye kanal, men jeg tør godt sige, at det her vil udgøre en stor del. Vi vil mere aktivt bruge udvalgte nyheder fra Facebook-siden og følge dem til tovs i nyhedsdækningen," siger Bjørn Olsen.

En af styrkerne ved Facebook er ifølge Bjørn Olsen, at det ikke har samme formelle karakter, når seerne deler et nyhedstip - stort som småt og uagtet journalistisk værdi - på Facebook, som hvis de skulle ringe eller sende en mail til tv-stationen.

"De skal ikke tænke over, om det nu også er noget for TV Syd, for her deler de det bare med andre og hinanden og på den måde bliver det som en åben bog," siger Bjørn Olsen.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også