MEC: Seernes TV 2-loyalitet er i top

TV 2's nye lørdags-talentshow og julekalender trækker seertal i millionklassen, og den slags loyalitet er netop, hvad TV 2 har behov for, før hovedkanalen skal koste penge.
Per Fanefjord Laursen

TV 2's hovedkanal befæster sin position på tv-markedet, præcis som det var planen, før kanalen den 1.januar skal indføre abonnement - helst uden at tabe penetration.

På den baggrund er det et godt signal, at TV 2's kommercielle share steg med næsten fem procentpoint til 44,5 procent i sidste uge.

”Det er det højeste niveau siden de glade Tour de France uger i juli, og den 5. højeste seerandel i år,” siger Broadcast researcher Michael Jensen, MEC.

Konklusionen hos MEC er, at TV 2's jule-strategi indtil videre virker.

”Normalt drosler alle kommercielle tv-kanaler ned i december, men i år er en undtagelse for TV 2. Hovedkanalen har en opgave i at overbevise en del danske husstande om, at de fortsat skal beholde TV 2 efter stationens overgang til betalingskanal i januar. Derfor har TV 2 indsat det nye lørdagsunderholdningsprogram ’Voice – Danmarks største stemme’ allerede nu, og vil lade programmet køre ind i det nye år," siger Michael Jensen, der noterer sig, at det var en udmærket idé:

Det nye format er kommet godt fra start med mere end 1,1 million seere til premieren forrige lørdag, fulgt op af 1.033.000 seere i lørdags.

Det skader heller ikke TV 2's positionering og målsætning, at den nyproducerede familiejulekalender ’Ludvig og julemanden’ er blevet et seerhit med mere end 1,2 million seere til alle fire afsnit i sidste uge.

Håndbold skuffer
Den faste seermagnet i december, kvindernes håndboldslutrunde, er også i gang. Denne gang fra VM i Brasilien. Til Danmarks første kamp mod Uruguay lørdag kl. 18.00 var der 857.000 seere, hvilket er markant mindre end til sidste års danske kampe fra EM.

Det forholdsvis lave seertal til den første kamp skyldes til dels det tidligere sendetidspunkt kombineret med de lave forventninger, der er til holdet, vurderer MEC.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også