Tv-branchen genbruger tv-formater

Stadigt flere tv-formater, der har været seersuccesser, bliver genoplivet.
MediaWatch

Mens kanalerne venter på at tv-branchen finder på det næste nye store tv-koncept, bliver flere og flere allerede kendte tv-formater, der tidligere har trukket mange seere, genbrugt.

“Der er en retrobølge på underholdningsområdet,” siger Lotte Lindegaard, kanalchef hos DR1, til Børsen. DR1 er netop begynde at vise en ny version af formatet 'Her er dit liv'.

De kommercielle kanaler er også hoppet med på retrobølgen. Hos TV3 satser man på ‘Vis mig dit køleskab’, mens SBS satser stort med det flere år gamle reality-format ‘Big Brother’.

SBS-programdirektør Peter Rosberg mener, at det er naturligt, at tv-underholdningen genoptager og aktualiserer programmer, som allerede er blevet vist. Han siger til Børsen, at de gode formater har en universel kraft og får karakter af evergreens.

Lotte Lindegaard kan imidlertid godt bekræfte, at der er en international tendens til at det er svært at finde ‘the next big thing.’

Tv-manden Bo Damgaard, der i en årrække var programchef på TV2 og i dag er adm. direktør for Filmfyn, mener, at tv-underholdningen befinder sig i et noget risikofyldt vadested, hvor de "lavest hængende frugter" i from af reality og talentshow er blevet plukket og konceptualiseret så meget som muligt. Derfor giver det god mening, at vende "back to basics" på underholdningsfronten.

- CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også