DR TV frikendt for skjult reklame

Der var ikke hold i to anklager om skjult reklame i DR-programmer anlagt af utilfredse seere, siger Radio- og tv-nævnet.

Radio- og TV-nævnet frikender i dag DRs' programmer 'Det Nye Talkshow' og 'Hammerslag' for anklager om skjult reklame, oplyser DR.

I sagen om 'Hammerslag' havde en seer klaget over en udsendelse sidste år. Seeren mente, at værten Peter Ingemann gik over grænsen for skjult reklame ved at nævne produktnavne på køkkenfirmaer og hårde hvidevarer og nævne de deltagende ejendomsmægleres firmanavne.

Men Peter Ingemann må gerne nævne mærker i 'Hammerslag', når det er relevant for husets værdi, påpeger Radio­ og tv-­nævnet.

DR oplyser i sit svar, at køkkenmærker kan have stor betydning for fastsættelse af husets værdi, og at det derfor er relevant at nævne i programmet.

Når det gælder præsentationen af de medvirkende ejendomsmæglere, kan DR ikke se, at de bliver præsenteret anderledes end helt almindelig tv-praksis.

Kritik af t-shirt
Radio- og TV-nævnet har også behandlet en klage over en udgave af 'Det Nye Talkshow' fra oktober 2010.

Her var der klaget over, at 'praktikanten', Thomas Skov Gaardsvig, i sammenlagt 42 sekunder af programmet var iført en T-shirt med firmanavnet 'Babysutten.dk' påtrykt, og at det skulle være reklame for firmaet. Planen var, at værten Anders Lund Madsen skulle pjatte med t-shirten i programmet, men joken måtte stryges på grund af tidsnød.

Nævnet konkluderer, at 'Det Nye Talkshow' ikke indeholdt skjult reklame. I afgørelsen bliver der lagt vægt på, at hjemmesiden ikke blev bragt i fokus, og at den ikke blev nævnt i programmet.

Derfor vurderer nævnet, at 'Det Nye Talkshow' ikke indeholdt skjult reklame i strid med radio- og fjernsynsloven.
 

PFL

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også