MediaWatch

Kvindekanalen TLC har fået fodfæste

Det er imponerende, at kvindekanalen TLC på fire uger kan bygge sig en markedsandel på et tv-marked, der i forvejen står på hovedet for at tækkes de yngre kvinder, siger IUM.

Det burde være umuligt at opnå vejgreb på det tætpakkede, lille danske tv-marked, men Discoverys nye kvindekanal, TLC, fortsætter alligevel med at gnave sig en niche på markedet.

TLC har nu sendt én måned, og i den forgangne uge nåede TLC op på en kommerciel share på én procent, målt i 21-50 år.

Set i kanalens primære målgruppe, ligger den med en gennemsnitlig share på 1,3 procent (kvinder 21-50 år) og var i søndags oppe og runde en share på 3,2 procent.

“Vi er relativt begejstrede. Det imponerer os, at så ung en kanal kommer så godt fra land,” siger Head of Broadcast Jacob Olsen, IUM.

TLC har så tilpas meget kant, at den har formået at finde fodfæste i et kommercielt marked, som i forvejen retter sig meget mod det kvindelige segment, uddyber han.

“Og så har TLC ramt markedet på et tidspunkt, hvor specielt TV3 har det meget svært med deres satsninger, som ikke er kommet fra land som forventet.”

TLC sender som prøvekanal hos YouSee, men YouSee indsætter kvindekanalen permanent i Fuldpakken fra årsskiftet, og TLC nyder således en ideel distribution og fuld opbakning fra Yousee.

Kanalen bliver sendt analogt og overtager pladsen fra TV 2 Film, som forlader den store pakke.

Mere fra MediaWatch

Kvinder i metoo-dokumentar kritiserer Politikens beskrivelse af Jes Dorph-sag

Politiken bragte i januar en ensidig og mangelfuld beskrivelse af de sager, Jes Dorph-Petersen blev beskyldt for i advokatundersøgelsen på TV 2, mener de kvinder, som står bag beretningerne. Kritikken "gør indtryk" på Politikens chefredaktør, Anne Mette Svane, som dog står ved den journalistiske behandling.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs