MediaWatch

Regionalaviser dominerer blandt graverpris-kandidater

De regionale tv-stationer er mindre synlige end ellers blandt de indstillede til årets spadestikpris, der uddeles om to uger.

Om 14 dage, d. 18. og 19. november, uddeles årets spadestikpris på spadestikkonferencen, der i år afholdes sammen med Foreningen for Undersøgende Journalistik (FUJ) og Nordisk Journalistcenter (NJC) i DR Byen som en del af Den store graverkonference.

Syv projekter og seks medier er indstillet til spadestikprisen på 100.000 kr. i år for bedste undersøgende regionaljournalistik - det laveste antal projekter siden den første konference i 2002. MediaWatch har spurgt medstifter af prisen Bruno Ingemann om udviklingen inden for feltet.

Hvad er den mest bemærkelsesværdige forskel fra sidste års nomineringer til dette års?

"Sidste år var alle i finalen tv-projekter fra TV 2-regionerne (Bornholm, Øst og Nord). I år er ingen af de tre finalister fra tv. Jeg har på fornemmelsen, at TV 2-regionerne har vanskeligt ved at opretholde redaktionelt fokus på den undersøgende journalistik, blandt andet fordi pengene ikke er til det. Ole Hampenberg fra TV2 Øst forklarer, at man der har nedlagt den gruppe, som stod for graveprojekterne af økonomiske årsager."

Når I gør status efter de første ti år - hvordan har lokal-/regionaljournalistikken så udviklet sig på graveområdet?

"Svingende må vel være dækkende. Tag nu foreksempel JydskeVestkysten, som vandt den første store pris i 2004. I år har de end ikke haft et bidrag at sende ind til bedømmelse. Eller DR's distrikter, som var med i forreste linje, da spadestik blev født, og som siden har haft meget svært ved at leve op til den gode begyndelse. Til gengæld oplevede vi, hvordan man i TV 2-regionerne havde besluttet at gå målrettet efter prisen sidste år. Jeg vil fremhæve Fyens Stiftstidende og Nordjyske Medier, som nogle, der år efter år har haft et højt bundniveau inden for den gravende journalistik, men ellers ser det ud til, at det er lokale ildsjæle, der afgør, om en redaktion graver eller ej, og ikke en grundlæggende redaktionel prioritering af området."

Når I gør status efter de første ti år - hvilken forskel har prisen gjort?

"Prisen har givet et kæmpe selvtillidsboost til de journalister og redaktører, der har fået deres arbejde med på konferencerne og ikke mindst til dem, der har vundet prisen. De har fået et kollegialt skulderklap af en størrelse, som ellers kun falder til journalister på landsdækkende medier, der år efter år løber med de fleste af branchens andre priser. Og spadestik har været med til at motivere journalister på lokale og regionale medier til at arbejde mere med undersøgende journalistik."

Regionale mediehuse er pressede økonomisk - er der råd til gravejournalistik, eller er det ikke rigtigere at prioritere nyheder?

"Kritisk undersøgende journalistik bør være det første, der sættes penge af til i budgetterne - også i lokale og regionale mediehuse. Og ikke kun noget, der snakkes om ved festlige lejligheder, når redaktører hylder pressefrihed og demokratisk merværdi. At afsætte en, to, tre medarbejdere til den form for journalistik er der råd til langt de fleste steder. Eller kan man droppe nogle af de mange timer, der bruges på at formidle politiets døgnrapporter. Og som redaktør Nils Hanson fra det svenske tv-program Uppdrag Granskning fortæller, er der også stor interesse for den slags journalstik i befolkningen. I Sverige har hans program tæt på en million seere hver uge. Han kommer nu for anden gang på vores konference og giver praktiske tips til, hvordan selv små redaktioner kan tilrettelægge arbejdet, så der bliver gravet et spadestik dybere - hver dag."

Ændrer overgangen til et digitalt mediebillede vilkårene for den regionale gravejournalistik - og hvordan?

"Spørgmålet er vel, om graverjournalistik egner sig til webmediet. Og ja, det gør den. Herhjemme har især Berlingske vist os det. Men ellers er eksemplerne mange og inspirerende i foreksempel USA. At drive et medie er ikke længere et spørgsmål om udgivelsesplatformen, men i stigende grad handler det om, hvad man vil med sin journalistik, og hvis man vil gøre folk bedre i stand til at forstå samfundet og hjælpe dem ved at kontrollere magthaverne, ja så må man også gøre det på webmedierne, fordi flere og flere bruger dem i stedet for print."

Hvad betyder det nye samarbejde med FUJ og NJC?

"Praktisk betyder det, at vi er flere i det forberedende arbejde til at løse de opgaver, der hører til så stort et arrangement. Spadestik er fortrinsvis et fritidsprojekt for nogle få, så vi er glade for al den hjælp vi kan få. Vi er også glade for, at FUJ og NJC tog kontakt og inviterede os med til den store graverkonference. Vi er stolte af spadestik og af den opbakning vi nu i ti år har fået fra journalister og redaktører på lokale og regionale medier, som i stort tal møder op til konferencerne gang på gang - og vi er imponerede over, at medierne bliver ved at sponsorere prisen på de 100.000 kroner, selvom økononien er presset hele vejen rundt."

Er samarbejdet med FUJ og NJC ikke med til at flytte fokus fra lokaljournalistikken - eller er det en erkendelse af, at prisen har brug for mere gennemslagkraft?

"Vi har stiftet spadestik for at sætte fokus på den gode journalistik på de mindre redaktioner og for at støtte udviklingen af undersøgende journalistik i lokale og regionale medier. Det bliver der ikke ændret på. Vi har også på den store graverkonference vores helt eget spor med fokus på lige præcis det indhold. Og jeg garanterer for, at ingen vil kunne undgå at bemærke, at vi er tilstede sammen med de andre. Vi ser da gerne, at vores mission får meget mere opmærksomhed fra hele mediedanmark, og hvis tilstedeværelsen på den store graverkonference bidrager til det, er vi ekstra glade."

Vil samarbejdet forsætte til næste år - og kan man forestille sig en yderligere udvidelse (f.eks. med de lokale ugeaviser) ?

"Spadestik udvikler sig løbende og har blandt andet samarbejdet med journalistuddannelserne i Odense og Århus - og er i år en del af den store graverkonference. Hvad der skal ske næste gang, tager vi fat på at snakke om kort efter konferencen i år. Vi vil ikke afskære os fra at samarbejde med andre på forhånd."

- LR

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs