TV 2: Reklamevækst-festen er slut
Opturen i tv-reklameomsætningen lakker mod enden på TV 2, der er gået fra en vækst på 18,5 pct. i 1. halvår til en vækst på 2,6 pct. i 3. kvartal i tv-reklamesalget.
Det fremgår af 3. kvartal regnskabet fra TV 2, hvor man har indstillet sig på beskeden vækst resten af året.
"Det akkumulerede resultat for 1.-3. kvartal er tilfredsstillende. Den makroøkonomiske afmatning har dog medført en væsentligt lavere vækst i tv-reklameomsætningen i 3. kvartal, som forventes at fortsætte i resten af året," siger TV 2's finansdirektør, Peter Normann i en pressemeddelelse.
TV 2 har dog fået et godt kommercielt fedtlag i årets tre første kvartaler, hvor reklameomsætningen er steget 13 pct. og nu har nået milliarden. Tv-abonnements-omsætningen på 509 mio. kr. er samtidig steget fem procent og netomsætningen på 84 mio. kr. er steget otte procent - i alt en foreløbig omsætning på 1,644 mia. kr.
Overskuddet før skat lyder på 212 mio. kr. fra januar til september mod 408 mio. kr. i samme periode 2010 - hvor salget af sendenettet på 378 mio. kr. dog gjorde udslaget. Salget af aktieandelen i Momondo A/S bidrager med 47 mio. kr. i 2011.
Forbedret resultat
TV 2 fik i 3. kvartal et overskud før skat af fortsættende aktiviteter på 42 mio. kr. mod 31 mio. kr. i 2010. Set over hele året er resultatet af fortsættende aktiviteter før skat forbedret med hele 135 mio. kr. - fra 30 mio. kr. i 2010 til 165 mio. kr. i 2011. Resultatforbedringen skyldes den øgede omsætning og færre udgifter til store sportsbegivenheder i 2011 end i 2010, skriver TV 2.
TV 2's hovedkanal fortsætter tilsyneladende med at give mindre problemer - underskuddet før skat her er indtil videre i 2011 på 83 mio. kr. mod et minus på 223 mio. kr. i samme periode sidste år. Nichekanalerne har til gengæld oplevet et mindre fald - det akkumulerede overskud før skat er på 248 mio. kr. fra januar til og med september mod 253 mio. kr. i samme periode i 2010.
Kommerciel share i vækst
TV 2-kanalernes kommercielle share fortsætter i væksttakt - og er steget til 57,4 procent i 3. kvartal mod 55,2 procent i samme kvartal i 2010. Hovedkanalens seerandel faldt i 3. kvartal med bare 0,6 procentpoint, mens nichekanalernes andel er steget med 2,8 procentpoint.
TV 2-koncernens kommercielle seerandel for de første tre kvartaler er 55,8 procent - en stigning på 0,5 procentpoint i forhold til samme periode 2010. Hovedkanalens seerandel er faldet 1,6 procentpoint, mens nichekanalernes andel er steget med 2,1 procentpoint.
- LR