EM-kvalifikation ekstra plus for TV 2

Det danske landshold skal med til EM - og det er gode nyheder for TV 2, vurderer mediebureauer.

Hvis de havde armene ekstra højt i vejret på TV 2 i går efter landsholdets sejr over Portugal, der skaffede EM-kvalifikationen i hus, er det ikke så mærkeligt.

TV 2 har sammen med DR for nylig sikret sig rettighederne til EM næste år, og med dansk deltagelse er der også banet vej for et godt kommercielt udbytte, vurderer flere mediebureauer.

"Der vil helt klart være større interesse for EM med dansk deltagelse end uden fra specielt danske annoncører. Mange af de store internationale annoncører vil under alle omstændigheder være repræsenteret og i det billede betyder dansk deltagelse nok mindre," siger Claes Bragaard, Trading Director hos OMD.

Den vurdering er Head of Broadcast hos IUM, Jakob Olsen, enig i.

"Generelt er det godt for TV 2 - og DR -  når der er store sportsbegivenheder som feks EM og VM i fodbold. Godt forstået på den måde, at den generelle seening stiger - men ingen tvivl om, at det giver et ekstra boost, at Danmark er kvalificeret," siger Jakob Olsen.

Hos Carat tilføjer Mikael Ostenfeld, der er Director of Media Investment, at det ikke bare er på reklamesiden, at TV 2 kan få valuta for EM-investeringen.

"Folk skal til at betale for TV 2 næste år, og selvom jeg ikke hører til dem, der tror, at det vil betyde vældig meget for tilslutningen til TV 2, så vil EM-kampene med dansk deltagelse også i den sammenhæng være et ekstra plus," siger Mikael Ostenfeld.

Svært at spå om pris
Om det vil give pristigninger på reklametiden på TV 2 er umuligt at sige, mener bureauerne, flere ting spiller ind.

"I forhold til prissætningen forstiller jeg mig ikke nogen direkte prisstigning på perioden, men indirekte vil der nok være tale om et højere prisniveau end ellers grundet stigende interesse og deraf stigende efterspørgsel, hvilket ikke bare TV 2, men også onlinemedier og dagbladene vil nyde godt af," siger Claes Bragaard, OMD.

Hos IUM mener Jakob Olsen, at det principielt kan betyde prisfald, fordi det øgede udbud af TRP'er som den formodede mersening på TV 2 vil give - ikke nødvendigvis modsvares af en øget efterspørgsel fra annoncørerne. For godt nok skruer nogle annoncører traditionelt op for markedsføringen i forbindelse med f.eks. store sportsbegivenheder - men andre vælger at holde sig væk for ikke at drukne i "fodboldmængden".

"Da priserne er styret af udbud og efterspørgsel, og vi kun forventer marginalt større efterspørgsel i 2011, skulle det øgede udbud i princippet betyde faldende priser. Men da fodboldkampe, samtidig betyder, at TV 2 ikke kan udnytte deres kommercielle flade fuldt ud på grund af kampenes sammensætning (45 minutter plus halvlege, red.), ender det nok ud i, at den gennemsnitlige pris for at annoncere på TV 2 ikke bliver påvirket i nævneværdig grad af Danmarks deltagelse ved EM," vurderer Jakob Olsen - med en enkelt tilføjelse.

"Dog kan TV 2 tiltrække sig ekstra indtægter på bekostning af konkurrenterne, der kan komme i situationer, hvor de mangler seere til at kunne levere kampagnerne – på grund af  fodbolden på TV 2."

Det er ikke bare EM-fodbold, der kan gøre konkurrencen fra TV 2 ekstra hård næste år, mener Mikael Ostenfeld på Carat, med henvisning til, at TV 2 også viser OL fra London - og dermed i en tv-venlig tidszone - og EM håndbold.

"TV 2 ser generelt ud til at få en rigtig god sportsommer næste år," siger han.

Ifølge IUM så danskerne sidste år under VM i fodbold TV 2 ca. 57 minutter om dagen, mens seningen i den tilsvarende periode i 2011 lå på ca. 48 minutter om dagen - en forskel på cirka 17 pct.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også