Abonnement: TV 2 drømmer om norske tilstande

TV 2's overgang til abonnementskanal bliver næppe så uproblematisk, som den var for norsk TV2, der overgik til brugerbetaling for halvandet år siden.
Per Fanefjord Laursen

I januar 2010 udløb den oprindelige koncession for det norske TV2, og ved forlængelsen af licensen fik kanalen indført abonnementsbetaling i alle husstande - ikke ulig den øvelse TV 2 her i landet skal gennem til januar.

Processen i Norge gik overordentlig smertefrit. Nordmændene accepterede brugerbatalingen, og kanalen mistede kun ganske få husstande. Fra en penetration på 100 procent faldt TV 2 i Norge til 97,9 procent, som er niveauet i dag.

Nedgangen var så beskeden, at det ikke blev noget stort tema for det norske annoncemarked, oplyser Media & Trading Director Jarle Thalberg, Aegis Media Norge.

Spæd kritik
Der var dog en spæd kritik blandt nordmændene over, at man efter 19 år skulle betale ekstra for noget, man hidtil havde opfattet som gratis.

“Det var lidt debat før skiftet, men det blev aldrig rigtig til noget,” siger han.

“Nedgangen kom fra de kunder, der har Riks TV, (udbyder af digital tv via antenne, red.) som faldt det tilstrækkeligt at holde sig til gratispakken med NRK-kanalerne. Når det gjaldt kabel og satellit, har kunderne aldrig mærket betalingen direkte. Det har været mellem TV 2 og distributør.”

God norsk case
Den norske case er tilsyneladende en velkommen opmuntring for den opgave, TV 2 i Danmark skal på de næste måneder, men TV 2 i Danmark er godt klar over, at man skal passe på med en unuanceret sammenligning med den lempelige norske proces.

Helt indlysende er det faktum, at TV 2 i Norge altid har været privatejet - uden licensopkrævning. En af TV 2's svære forhindringer, ifølge TV 2's egne analyser, er netop, at 47 procent af de husstande, der er i farezonen, stadig tror, at de betaler licens til Tv2.

Længere proces
Business Development Manager i TV 2's direktion, Stig Møller Christensen, der er projektansvarlig for gennemførsel af abonnementsbetalingen, siger til Mediawatch, at selv inden for Skandinavien er det svært at lave én til en-sammenligninger. Der er altid mange specifikke forhold at tage hensyn til.

“TV2 Norges overgang er et flot resultat, og vi gør på TV 2 alt, hvad vi kan for at få så mange som muligt med over i betalings-universet.”

Han minder om, at det ikke er en øvelse, som stopper 11. januar, men noget som rækker ind i 2012.

”Hvis vi kan nå et niveau som vores norske kollegaer er vi selvfølgelig tilfredse, og vi lever også med et lidt lavere niveau. TV 2 er som TV2 Norge en stærk kanal, og vi tror mange antenne-husstande vil vælge os til, men den fundamentale usikkerhed omkring, hvad som sker, kan vi ikke fjerne.”

TV 2 vil ikke offentliggøre målsætningen for den fremtidige penetration.

”Vi ved det simpelthen ikke,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også