DR: Comeback til politisk satire

DR's motto ‘et skarpere DR’ udmønter sig dette efterår med flere vitaminer i tv- og radioprogrammerne og comeback til politisk satire.
Per Fanefjord Laursen

Det kommende efterår bliver den første sæson, hvor mediemarkedet får en bedre fornemmelse af, hvad DR mener med sloganet ‘et skarpere DR’ - betegnelsen for DR’s nye public service-linje, der udsprang af medieforliget og markante forandringer i ledelsen.

”Når jeg taler om, at vores programmer skal være skarpe - og dermed stå stærkere og skabe større betydning - så betyder det blandt andet, at de skal sætte aftryk både på det personlige og på det samfundsmæssige plan. Ambitionen er, at vi gerne vil have så mange som muligt til at forholde sig til et tema og reflektere over en problemstilling. Indholdet er i fokus, og det, der er vigtigt, er ikke, at vi samler seerne og lytterne. Det vigtige er, hvad vi samler dem om,” siger direktør for DR Media, Gitte Rabøl.

Hun minder samtidig om, at tilpasninger tager tid, for indløbet til nye produktioner er forholdsvist langt.

Gi’ nogle konkrete eksempler på de tv- og radioprogrammer, der bedst demonstrerer den nye linje i efteråret?

“Den politiske satire er tilbage - både på tv og radio. På DR2 sendes hver aften kl. 23.00 et nyt satirisk valgmagasin med makkerparret Christian Trangbæk og Rasmus Bruun, som normalt huserer på Pirat TV og P3. De har en politiker i studiet og går målrettet efter at vise en ny side af personen,” siger hun med reference til, at DR i de senere år er blevet kritiseret for at have droppet den rene politiske satire, der især var et fyrtårn i 60-70'erne.

På P1 sendes Selvsving tre gange i valgkampen på fredage og dagen efter valget. Der er mere politisk satire i Top 179, der er et nyt eftermiddagsprogram på P1 med samfunds- og kulturkritikeren Michael Jeppesen som vært. Top 179 kombinerer kendte genrer - hitliste, debat, kommentar, humor - i en hidtil uprøvet sammenhæng på P1.

Derudover er P3 gået i gang med valgsatiren i ‘Stem på Partiet’ på P3, som sendes under hele valgkampen. Tanken er at stifte et parti og via det sætte spot på det politiske selvsving.

Klassisk musik i primetime
Det nye program ‘Maestro’ bør også fremhæves som et godt eksempel på en tilpasset programstrategisk linje.

“Klassisk musik er ikke hverdagskost i primetime på DR1 - men her er tale om et show, der ud over at underholde også har som ambition at gøre den klassiske musik interessant og relevant for en større målgruppe. Kunsten at dirigere et symfoniorkester er omdrejningspunktet, og det er ikke dirigenter, der står på podiet, men danskere, som man kender fra andre sammenhænge.”

Gintberg relevant og underholdende 
DR1s ‘Gintberg på Kanten’ gik i luften i foråret og kommer igen i efteråret.

“For mig står det fortsat som et markant bud på, hvordan et samfundstema som Udkantsdanmark kan dækkes, så det bliver både relevant, interessant og underholdende.”

Gitte Rabøl peger også på DR2’s efterårsplan og et program som faktatjek-programmet Detektor fra P1.

“Selv om programmet kun er lidt over et halvt år gammelt, har det allerede stor gennemslagskraft både i radioen og i den politiske debat - nu kan det også ses på tv.”

Mest kerneydelser online
Dr.dk vil også om kort tid fremstå ‘skarpere’ på kerneydelsen, lover mediedirektøren.

“Vi arbejder på at skabe et nyt og mere enkelt site, hvor hovedfokus er på vores kerneområder, nyheder, tv og radio. Der vil ske synlige forandringer for brugerne i løbet af det kommende år både i form af mere brugervenligt design med langt mere sammenhængende site.”
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også