Partier vil stramme op på tv-reklamer til børn

Enhedslisten kræver totalforbud mod at vise tv-reklamer til børn under 12 år, den øvrige opposition er kun med på visse opstramninger.
MediaWatch

Enhedslistens mener, at det skal være slut med at bombardere børn med reklamer for legetøj, spil og usund mad, når de ser tv. Partiet vil forbyde alle reklamer, der vises i forbindelse med tv-programmer rettet mod børn under 12 år, skriver 24timer.

De Radikale bakker sammen med Socialdemokraterne delvist op om forslaget, men det skal ifølge partierne være mere rettet mod reklamer for usunde fødevarer.

Erik Sigsgaard, der forsker i pædagogik og opdragelse, er positiv for forslaget, men lektor fra Syddansk Universitet Lars Pynt Andersen, der forsker i reklamernes effekter, er uenig og mener, at det kan være farligt at pylre om børnene, der skal lære at forholde sig til reklamer.

“Når børn oplever, at et produkt virker fascinerende i en reklame, og efterfølgende pakker det ud og måske opdager, at det ikke lever op til forventningerne, så lærer de, at man ofte fremstiller tingene på en måde, som er overdrevent positivt,” siger Lars Pynt Andersen.

Hvis forslaget skulle blive vedtaget, vil det i praksis kun gælde for TV 2, fordi de resterende reklamefinansierede kanaler sender fra udlandet og er dermed ikke underlagt dansk lovgivning.

- DSM

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også