TV 2 på afgørende styrkeprøve i efteråret

Mediabureauerne ser mindst tre tendenser tegne sig dette efterår, efter de nøje har studeret de tre kommercielle tv-selskabers sendeplaner:

TV 2's hovedkanal skal skærpe sit seertække, markedet skal håndtere stigende efterspørgsel, og reality-tv udfolde sig som aldrig før og stå sin "volumen"-prøve.

Helt generelt er MEC dog ikke specielt imponeret over det samlede indtryk af det kommercielle tv-marked.
Per Fanefjord Laursen

Mediabureauerne ser mindst tre tendenser tegne sig dette efterår, efter de nøje har studeret de tre kommercielle tv-selskabers sendeplaner:

TV 2's hovedkanal skal skærpe sit seertække, markedet skal håndtere stigende efterspørgsel, og reality-tv udfolde sig som aldrig før og stå sin "volumen"-prøve.

Helt generelt er MEC dog ikke specielt imponeret over det samlede indtryk af det kommercielle tv-marked.

”Det er svært at få øje på helt store nye formater, som vil ryste markedet i efteråret med store ændringer i seerandele til følge,” siger Broadcast Researcher Michael Jensen, MEC.

Blikket rettes mod TV 2 
Styrkeprøven om seerandele dette efterår præges til gengæld af et særligt og nyt omdrejningspunkt.

TV 2's hovedkanal overgår til betalingskanal primo 2012 og skal gøre en ekstra indsats for at tækkes seerne på hovedkanalen, så TV 2 ikke mister et mærkbart antal husstande i januar.

“Derfor har TV 2 større fokus på hovedkanalen end på deres nichekanaler. Og TV 2 har udvidet sæsonplanen, så den varer tre måneder - en halv måned længere end normalt, ” siger Michael Jensen, MEC.

Broadcast Director Jakob Olsen, IUM, har stor tillid til hovedkanalen.

“TV 2’s primetime flade ser veldisponeret ud. Vigtigste nyt er, at TV 2 fortsat bliver stærkere på "flankerne" og kommer med nyt setup i weekenden samt ny julekalender. Jeg tror, TV 2 har gode chancer for at komme stærkt gennem efteråret og uden væsentlige tab.” 

TV 2 er hemmelighedsfulde
TV 2 hovedkanalen havde et godt forår og holder på de bedste kendte formater, som tidligere omtalt på Mediawatch. Men lige før sæsonstart er TV 2 lidt uklare i meldingerne om to nye, attraktive programtiltag: TV 2 kan hverken af- eller bekræfte, at en ny dramady serie, 'Rita' kommer på skærmen i efteråret. TV 2's nyindkøbte talentshow-format, 'Voice - Danmarks største stemme', spøger også i kulissen, men det er uklart, om det kommer på i efteråret.

Ros til tv-mediet
Maxus roser tv-stationerne for at reagere professionelt på tv-markedets anden tendens – en stærk efterspørgsel efter reklametid.

“Det afhjælper situationen, når alle tv-selskaber øger investeringerne i efteråret, og derved kan løfte den generelle sening og kan vinde afgørende markedsandele til kommercielt tv. Samtidig forlænger man det antal uger, hvor der afvikles nye egenproduktioner,“ siger Jesper Thorhauge.

Reality i alle afskygninger
Den tredje tendens i efteråret er, at udbuddet af reality-programmer er støt stigende, og det er inden for alle hjørner af den efterhånden brede genre, noterer MEC sig. Det er især TV3's og SBS’ gebet.

TV3 lokker i efteråret med flere nye formater end både TV 2 og SBS TV, påpeger MEC.

‘Madkrigen’ i timeslottet kl. 19-20 fortsætter i efteråret, hvor TV3 serverer et nyt madprogram, ‘Mesterkok VIP', hvor amatørkokke dyster mod hinanden. Derudover er der tre nye såkaldt Work reality-formater på vej, hvor man følger almindelige menneskers ualmindelige dagligdag. Én til hver TV3 kanal, ‘Redningskvinder', 'Danske helte' og 'Klinikken'.

“TV3-gruppen er dog væsentligt svækket af, at hverken OB eller FCK kommer videre til Champions League. Dér mistede TV3 et vigtig konkurrenceparameter i efteråret,” påpeger Jesper Thorhauge, Maxus.

Bekymret for SBS
SBS TV har ikke helt så meget nyt som TV3, vurderer MEC's Michael Jensen, men det nye skrappere realityprogram 'Kongerne af Marielyst' har vakt opmærksomhed på bureauerne. Man betragter det som en dansk udgave af 'Jersey Shore' på MTV, hvor otte upolerede konger fra det danske festmiljø er på partyferie. Med 168.000 seere til første afsnit fik formatet en fornem start, men IUM har panderynker.

“SBS TV tabte et sharepoint i foråret, og jeg er lidt nervøs på SBS’ vegne. ‘Kongerne....’ startede godt, men faldt med 20 procent på afsnit to2, og jeg tror ikke, at formatet holder, når konkurrenterne starter op for alvor. Premier League på 6’eren fungerer rigtig godt efter en svær start, men Kanal 5 og Kanal 4 har problemer; flagskibet i fladen mangler, og jeg kan ikke se, hvad der skal rejse kanalerne i efteråret,” siger Jakob Olsen, IUM.

SBS hovedkanalen, Kanal 5, indsætter senere på efteråret et nyt bredere underholdningsprogram for hele familien søndag aften, 'Min mand kan’.

Broadcast-afdelingen hos MEC noterer sig ellers, at Kanal 5 i efteråret fastholder programmet 'Dating in the dark', tilsat en ny omgang '4-stjerners middag'. På Kanal 4 er det mest profilskabende format for efteråret fortsat 'Danmarks næste topmodel', endnu en gang med Caroline Flemming som vært.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også