Canal9 joker i budkrig om Superligaen

I dag indleverer tv-selskaberne deres bud til Divisionsforeningen på, hvilken af de syv mediepakker med Superliga-rettigheder, som de satser på at købe. Det handler om rettigheder gældende fra 2012 til 2015.

Samtlige tv-selskaber holder kortene klistret tæt til kroppen, både om deres bud og planer for dansk klubfodbold de næste år.
Per Fanefjord Laursen

I dag indleverer tv-selskaberne deres bud til Divisionsforeningen på, hvilken af de syv mediepakker med Superliga-rettigheder, som de satser på at købe. Det handler om rettigheder gældende fra 2012 til 2015.

Samtlige tv-selskaber holder kortene klistret tæt til kroppen, både om deres bud og planer for dansk klubfodbold de næste år.

Ligner status quo
Superliga-udbuddet i 2011 er reelt tilrettelagt, således at brikkerne meget let falder som ved sidste 2007-udbud, vurderer MediaWatch-kilder.

De samme aktører vil byde og få nogenlunde de samme tv-pakker. Klubberne får næppe flere penge ud af den model, men skal formentlig også være lykkelige, hvis de lander nær samme niveau som sidst. I 2007 var tv-selskaberne betalingsvillighed større på grund af det forstående analoge sluk og buldrende højkonjunktur.

Dynamikken i udbuddet kan dog forandres, hvis Canal9's ejer, Bonnier, fastholder ambitionerne på det danske tv-marked og er klar til at investere for at sikre sig en attraktiv pakke, siger kilder i tv-miljøet.

Signalet fra tv-selskaberne og iagttagere er generelt, at værdien af Superligaen er lidt overvurderet. Det er kun ugens ene topkamp, der giver seertal, som er værd at skrive hjem om.

Signalet fra TV 2 op til i dag har været lunkent. Selv den lille tv-pakke med ’highlights’ vækker lille interesse, som tidligere beskrevet på MediaWatch. Omvendt er der ikke en kategorisk afvisning af, at man vil byde på andet. Og TV 2 kan næppe realistisk set undvære highlights.

Strømlinet Champions League-model
Spørger man andre aktører end tv-selskaberne, er det også et ønske om stabilitet, der tegner sig.

Virksomheden Promovator, der repræsenterer fodboldens sponsorer, håber, at udbuddet ender med en klar og langsigtet aftale.

“Set i vores optik skal seertallene stige gennem en aftale, der sikrer højere penetration og et mere ensartet koncept med bedre indhold både før, under og efter kampene,” siger adm. direktør Christian Vollerslev, Promovator.

“Sponsorer, klubber og fodboldfans skal helst kunne se en tydelig og tværgående profil af Superligaen. Gerne som vi kender det fra Champions League med ensartet grafik og produktionsniveau samt tillige en god redaktionel dækning i form af reportager omkring kampene, som eksempelvis 'Onside' og 'Huttelihut'.”

Mens klubberne ikke unaturligt på kort sigt foretrækker at få flest mulig penge ud af aftalen - vil sponsorerne hellere have et udbud, der over tid sikrer flere seere, bedre penetration og et renere koncept, fordi det vil øge værdien af deres investering, vurderer han.

Fodbold mæthed
IUM’s Broadcast Director, Jakob Olsen, deler andre kilders fornemmelse af, at rettighedsudbyder, Divisionsforeningen, har for høje forventninger til værdien af Superligaen - set i lyset af alle de alternativer, seerne ellers har, også i form af anden fodbold. Det bekræftes af den første mislykkede budrunde i foråret, siger han.

IUM mener, det bedste for tv-selskaberne - og formentlig klubberne – er, at det kampene fordeles nogenlunde som nu.

“Jeg tror ikke, at DR og TV 2 vil bruge de samme tidsmæssige ressourcer på at dække Superligaen fremover. Og byder de denne gang, vil deres bud næppe kunne matche de nuværende rettighedshaveres bud”.

Jakob Olsen erkender, at værdien af dansk klubfodbold som tv-indhold er svækket siden de gode gamle dage.

”Siden fodbolden mere eller mindre forsvandt fra de store tv-kanaler, har der været snak om at værdien af Superligaen for tv-selskaberne er blevet forringet, fordi færre har haft adgang til at se kampene, fordi de kom på kanaler, færre kan se. Det synes jeg er noget pjat. Den forringede værdi skyldes i langt højere grad det generelle boom, der har været i antallet af fodboldkampe på tv – det er jo ikke som i de ’gode’ gamle Lørdags-dong dage, med én fodboldkamp om ugen.”

Fra i dag mandag begynder budprocessen, der er i flere trin, og det ventes, at Superliga-kampene har fået en ny fordeling i begyndelsen af september.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også