Kølig Superliga-interesse hos TV 2

Superliga-udbuddet for perioden 2012-15 når den foreløbige kulmination om godt en uge, når tv-selskaberne skal indlevere bud på flere forskellige mediepakker, der giver ret til at dække de danske topkampe.
Per Fanefjord Laursen

Superliga-udbuddet for perioden 2012-15 når den foreløbige kulmination om godt en uge, når tv-selskaberne skal indlevere bud på flere forskellige mediepakker, der giver ret til at dække de danske topkampe.

Én af de mindre pakker - den såkaldte ‘højdepunkts’-pakke - udbydes denne gang med et nyt krav til byder om, at tv-kanalen mindst skal have en 80 procent penetration, erfarer MediaWatch.
Dermed kan kun DR1, DR2 og TV 2 byde på pakken.

Kravet saboterer TV 2 News’ bebudede planer om at yde en mere nærværende sportsdækning i weekenderne, ligesom at DR Update også begrænses.

Duer ikke til nyhedskanal
For TV 2s sportsledelse er 80 procent-kravet et ekstra minuspoint i bogen.

“TV 2 vil næppe byde på ‘highlights’-pakken denne gang, fordi den ikke er særlig anvendelig for tv-kanaler, der formidler nyheder. Hvis News ikke må bruge klip, og der er et fire timers holdback på klip efter en kamp, giver det mindre mening for TV2-kanalerne - også set i lyset af prisen,” siger sportschef Frederik Lauesen, TV 2, der også må forholde sig til, at TV 2 har nedlagt programmet ‘Hutlihut’, hvor de fyldige Superliga-klip kom til sin ret.

“Jeg vil ikke afvise, at TV 2 slet ikke viser noget fra Superligaen," siger han

Pakken med ‘Højdepunkter’ gælder specifikt retten til at producere og vise indslag med fyldige højdepunkter fra Superligaen. Der kan benyttes maksimum fem minutters uddrag per kamp.

I 2007 købte både TV 2 og DR rettighederne til at vise højdepunkter, for pakken er ikke eksklulsiv.

Ifølge MediaWatchs oplysninger består Divisionsforeningens samlede udbud af syv pakker – nemlig tre såkaldte live-pakker, én pakke med pokalturneringen, én med 1. Division, én med højdepunkter og én med radiorettigheder.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også