SBS: Premier League-investering løfter 6'eren

SBS TV's 6’eren fortsætter på lørdag sin dækning af de engelske Premier League-kampe efter en sommerpause. Efter 12 måneder med engelske fodboldrettigheder på mandekanalen, kan SBS TV gøre status på sine rettigheder, samtidig med at hele det danske tv-marked regner på højtryk på, om de vil byde på de danske Superliga-rettigheder for de næste år.
Per Fanefjord Laursen

SBS TV's 6’eren fortsætter på lørdag sin dækning af de engelske Premier League-kampe efter en sommerpause.

Efter 12 måneder med engelske fodboldrettigheder på mandekanalen, kan SBS TV gøre status på sine rettigheder, samtidig med at hele det danske tv-marked regner på højtryk på, om de vil byde på de danske Superliga-rettigheder for de næste år.

SBS TV vil ikke kommentere på de overvejelser, selskabet muligvis selv gør sig op til deadline om at byde på Superliga-rettighederne. SBS erhververede sig Pokalturneringen ved sidste udbud. Foreløbig er man ganske godt tilfredse med det, man har fået ud af alternativet til at investere i dansk fodbold.

“Premier League må betragtes som et af verdens stærkeste fodboldbrands. Ud over at øge seningen og dækningen af 6'eren har Premier League også i sit første år skærpet profilen af Danmarks eneste tv-kanal for mænd,” siger informationschef Jesper Jürgensen, SBS TV.

Rimelige seertal
6’eren har sendt 2-4 kampe hver uge fra den bedste engelske række. Det har udløst rimelige seertal og endda pæn seeropbakning hen over vinteren, hvor de danske klubber lå i vinterdvale.

Der har været vist 158 Premiere League-kampe på 6'eren - mod 33 Superliga-kampe på TV3+ i den forgangne sæson. Alle kampe på TV3+ var topkampe fra ligaen.

TV3+ har godt nok præsteret en share, der er tre gange så høj som den mindre etablerede 6’eren har haft til sine kampe (7,5 procent mod 21,3 procent). Til gengæld noterer SBS sig, at 6’eren har leveret den største procentuelle vækst af alle kommercielle tv-kanaler (15-50 år) med en vækst på 18 procent i perioden august 2010 til og med maj 2011 - det vil sige perioden, hvor der har været vist Premier League.

Premier League har også tiltrukket sig presseopmærksomhed, hvilket også tæller med i den vurdering af image og profil, som tv-selskaberne gør sig. Ifølge Infomedia har pressedækningen af Superligaen i den seneste sæson været på niveau med forrige sæson. Modsat er pressedækningen på Premier League øget med 23 procent i den seneste sæson.

Superliga kontra Premier League pris
SBS vil ikke diskutere, hvad det koster at sende de mange Premier League kampe - kontra hvad SBS formentlig skulle have betalt i 2007 for en af Superliga live pakkerne.

“Det kan vi ikke udtale os om. Men det er klart, at det er interessant for os, at vi med Premier League har op til seks kampe fra hver runde og ikke skal dele rettigheden med andre,” siger Jesper Jürgensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også