Producentforening: Lige vilkår med DR

Historien om DR1-programmet ‘Danmark - kyst til kyst’, der fik indspillet underlægningsmusik af et udenlandsk orkester - ikke et af DR’s ensembler - sætter spot på det generelle samarbejde mellem DR og de private leverandører, der producerer for DR. Uanset de konkrete omstændigheder er den diskussion altid værd at tage, mener Producentforeningen. Her er holdningen grundlæggende, at tv-producenter, der betjener DR, skal have mulighed for selv at vælge de faciliteter, der er bedst og til den rigtige pris.
Per Fanefjord Laursen

Historien om DR1-programmet ‘Danmark - kyst til kyst’, der fik indspillet underlægningsmusik af et udenlandsk orkester - ikke et af DR’s ensembler - sætter spot på det generelle samarbejde mellem DR og de private leverandører, der producerer for DR.

Uanset de konkrete omstændigheder er den diskussion altid værd at tage, mener Producentforeningen. Her er holdningen grundlæggende, at tv-producenter, der betjener DR, skal have mulighed for selv at vælge de faciliteter, der er bedst og til den rigtige pris.

“Producenten må ikke som en del af produktionskontrakten kunne tvinges til at anvende DR-faciliteter,” siger direktør Klaus Hansen, Producentforeningen.

Omvendt bør der være lige vilkår for eksterne producenter og DR's interne produktion. Når det gælder arkivstof, har eksterne producenter eksempelvis adgang til at anvende DR's arkiver på lige vilkår med DR's interne produktionsenheder, når de eksterne laver programmer for DR.

I den konkrete sag bør Content Powerhouse, der har produceret ‘Danmark - kyst til kyst’, derfor også have haft samme betingelser som interne DR-producenter i forhold til bookning og pris på at få underlægningsmusik indspillet i DR-regi, mener direktøren.

“Det betyder, at Content Powerhouse skulle have haft samme adgang til at anvende DR's orkestre, som DR's interne produktionsenhed ville have haft, hvis programmet bliver produceret internt. Alt andet vil betyde, at der bliver en komkurrenceforvridning mellem DR og det eksterne produktionsmiljø," siger han.

Kulturdirektør Morten Hesseldahl, DR, afviser i dag præmissen om, at DR’s ensembler var væsentlige dyrere end et udenlandsk orkester, og at det førte til valg af et polsk orkester under produktionen af ‘Danmark - kyst til kyst’.

Morten Hesseldahl henviser til, at problemet er, at orkestrenes planlægningshorisont er meget længere end tv-programmerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også