Radio– og tv-nævnet udbyder nu opgaven med at udforme de såkaldte "markedstest" af DR og TV 2-regionernes nye tiltag.
De nye markedstests skal udføres med assistance fra en uafhængig konsulentvirksomhed, og den opgave sættes i udbud.
Når DR fremover introducerer en væsentlig ny tjeneste, som DR ikke allerede er forpligtet til at tilbyde i public service-kontrakten, eller vil foretage væsentlige ændringer af eksisterende tjenester, skal tiltaget først godkendes af Radio- og tv-nævnet.
Både værdi- og markedstest
Proceduren er en udløber af medieforliget, hvor forligsparterne besluttede at flytte værditesten væk fra DR selv - og over i nævnet. Samtidig udvider man med en markedstest - således at der kommer en neutral bedømmelse af både public service-værdien af et nyt tiltag og en eventuel negativ markedspåvirkning.
Der kan også blive gennemført værditest af nye tjenester fra de regionale TV 2-virksomheder, hvis nævnet vurderer, at det er relevant.
Der er deadline den 10. august for selskaber, der ønsker opgaven.