DR-markedstest sendt i udbud

De nye markedstest af DR og TV 2-regionerne skal udformes af uafhængige konsulenter. Den opgave har Radio- og tv-nævnet nu sat i udbud.
Per Fanefjord Laursen

Radio– og tv-nævnet udbyder nu opgaven med at udforme de såkaldte "markedstest" af DR og TV 2-regionernes nye tiltag.

De nye markedstests skal udføres med assistance fra en uafhængig konsulentvirksomhed, og den opgave sættes i udbud.

Når DR fremover introducerer en væsentlig ny tjeneste, som DR ikke allerede er forpligtet til at tilbyde i public service-kontrakten, eller vil foretage væsentlige ændringer af eksisterende tjenester, skal tiltaget først godkendes af Radio- og tv-nævnet.

Både værdi- og markedstest
Proceduren er en udløber af medieforliget, hvor forligsparterne besluttede at flytte værditesten væk fra DR selv - og over i nævnet. Samtidig udvider man med en markedstest - således at der kommer en neutral bedømmelse af både public service-værdien af et nyt tiltag og en eventuel negativ markedspåvirkning.

Der kan også blive gennemført værditest af nye tjenester fra de regionale TV 2-virksomheder, hvis nævnet vurderer, at det er relevant.

Der er deadline den 10. august for selskaber, der ønsker opgaven.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også