TV 2 søger partnere til fodbold storindkøb

Fra 2014 bliver det UEFA, der i fire år står for et centralt salg af samtlige europæiske fodboldforbunds tv-rettigheder til ude- og hjemmekampe i kvalifikationsturneringerne til EM i 2016 og VM i 2018.

Modellen vil formentlig ligne den, der kendes fra udbuddet af Champions League-rettigheder.
Per Fanefjord Laursen

Fra 2014 bliver det UEFA, der i fire år står for et centralt salg af samtlige europæiske fodboldforbunds tv-rettigheder til ude- og hjemmekampe i kvalifikationsturneringerne til EM i 2016 og VM i 2018.

Modellen vil formentlig ligne den, der kendes fra udbuddet af Champions League-rettigheder.

“Vi hilser et UEFA-udbud velkommen fra 2014, selvom vi ikke kender detaljerne endnu,” siger TV 2s sportschef Frederik Lauesen, der forudser, at seerne vil være tilfredse med, at de over tid præcis ved, hvilke kanaler viser hvilke kampe.

Baggrunden er, at alle europæiske lande ønsker mere ‘orden’ i udbuddet af kampe og vil sikre, at landskampe vises på landsdækkende tv-kanaler. Definition af ‘landsdækkende’ er dog uklar. I dag havner nogle landskampe på meget små tv-kanaler. Danmarks spiller for eksempel en EM-kvalifikation udekamp mod Cypern i efteråret, som vises på Canal9.

Måske TV 2-DR alliance
TV 2 er klar til at engagere sig i en budrunde, men det kræver flere penge, end TV 2 umiddelbart har til rådighed.

“Ét muligt scenario er, at TV 2 finder en partner og byder på alle landskampe. Den partner kunne være DR, hvis de vil være med,“ siger sportchefen, vel vidende at DR har fravalgt at byde ind på de aktuelle udekampe i EM kvalifikationen.

En model kunne være, at UEFA udbyder tre enkle tv-pakker - alle landsholdets udekampe, alle hjemmekampe eller alle kampe - og så åbner budgivningen.

Afventer DBU holdning
Konsekvenserne af et samlet organiseret udbud fra UEFA i 2014 er svære at kortlægge på nuværende tidspunkt. Men det kan potentielt ændre betingelserne for de dansk tv-selskaber, der kæmper om at sende landskampe.

“Den største usikkerhedsfaktor - udover detaljer i udbudsformen - er, hvorvidt DBU benytter sig af deres ret til at stille krav til, hvem der må købe,” siger TV 2s sportschef - bl.a. med en henvisning til, at der for nylig i den danske debat har været nævnt en minimums penetration på 66 procent.

DBU har hidtil af kultur- og sportspolitiske årsager valgt at man kun vil sælge Danmarks hjemmekampe til en passende pris til TV 2, mens udekampe har været solgt videre af de respektive landes fodboldorganisationer.

MediaWatch afventer en kommentar fra DBU’s informationschef Lars Berendt.

MTG er klar med bud
Et udbud via UEFA er godt nyt, lyder det fra MTG’s danske chef, der har 15 års erfaring med den slags fra udbuddet af Champion Leagues rettigheder.

“Det betyder jo, at vi kan byde på både ude- og hjemmekampe for det danske landshold,” siger Jørgen Madsen, MTG.

SBS TV oplyser, at man går ud fra, at der bliver mulighed for at byde på alle kampene, når man stiller med tv-kanaler, der kan ses af mange.

Nye danske tiltag
Parallelt med de fælles europæiske initiativer har danske politikere også interesseret sig for tv og fodbold i forlængelse af medieforliget.

Kulturministeriet forfattede i foråret en udredning af, om det er muligt at opstille en dansk liste af begivenheder, som EM i fodbold, der skal sikres visning på nationalt tv. Nationalt tv defineres som en penetration på 66 procent. Det vil betyde, at kanaler som TV 2 Sport, 6’eren, Canal9 og TV3 Puls ikke vil kunne sende for eksempel EM i fodbold.

Det er dog tvivlsomt, om 'sportslisten' kommer meget videre. Dansk Folkeparti bekræfter over for MediaWatch, at ønsket om en sportsliste var et eksklusivt aftryk i forligsteksten fra DF.
Dansk Folkepartis projekt synes vingeskudt, men et folketingsvalg i efteråret kan hurtigt kaste et andet lys på sagen. Oppositionen er meget interessereret, hvis de får flertal..

Mogens Jensen (S) opfordrer til, at der laves en regel, så landsdækkende tv-kanaler er de eneste, der kan byde på landskampene.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også