MediaWatch

TV 2 News: Kultur skal være fyrtårnsstof

TV 2 News’ stærkt stigende abonnementsindtægter finansierer både den planlagte nye kultursatsning og valgdækningen.

TV 2 News’ nye satsning på kulturstof - med den tidligere politiken-journalist Stéphanie Surrugue som ankermand - er tiltænkt et prominent vindue i News’ programflade og skal tilføre News-brandet en ekstra dimension.

”Vi udvider med kulturstof, fordi det er et område, hvor tv-seere ikke er særlig godt betjent. Stoffet ligger tilmed i fin forlængelse af det, vi ellers tilbyder vores ca. 1,7 mio. faste seere, som typisk er samfundsengagerede borgere. Samtidig mener vi, at vi kan opbygge kultur til fyrtårnsstof for kanalen,” siger kanalchef Mikkel Hertz.

News fik udviklingspulje
TV 2 News er i stand til at finansiere den forestående kultursatsning med resten af en udviklingspulje, som kanalen fik af moderkoncernen i begyndelsen af året.

TV2 News, der nu er ude i 63 procent af husstandene, øgede i 2011 sine abonnementsindtægter med anslåede 20-30 mio. kr. Det udløste ekstra udviklingsmidler i omegnen af fem mio. kr, som News fik lov at anvende til realisere nogle af de ønsker, ledelsen har til fladen.

En del af de ekstra midler blev brugt på at producere de udvidede politiske mandags-debatter i foråret.

”Men valget trækker jo ud. Derfor besluttede vi at bruge resten af de ekstra midler på noget egentlig nyt, der ligger inden for News’ stofområde. Valget faldt på kulturen set med News' briller,” siger Mikkel Hertz, der forsikrer, at der stadig er afsat midler til en massiv valgdækning, når statsministeren trykker på knappen.

Kultur-timing uafklaret
Pengene er på plads, men det er detaljerne i TV 2 News’ kommende kultursatsning langt fra.

”Vi er endnu på planlægningsstadiet, som varer hen over sommeren," siger Mikkel Hertz, der gerne deler ideerne med Mediawatch:

"Tankerne er at indsætte et fast kultur-bånd i programfladen om aftenen – måske mandag til torsdag. News vil behandle kultur på samme måde, som vi går til andet stof, altså med en nyhedsvinkling, om økonomi, debat, portræt, interview, osv., men ikke traditionelle anmeldelser,” siger Mikkel Hertz, der reelt ikke ved, hvornår kulturfladen kan skydes i gang. Det afhænger af folketingsvalget, der skal afvikles senest 17. november.

”Vi kan ikke samtidig søsætte en ny kulturflade og sætte alt ind på en total dækning af valget,” siger kanalchefen.

Hovedværten er omdrejningspunktet
Mikkel Hertz kan dog afsløre så meget, at kulturstoffet får sin egen on-air identitet, men får til huse i det ene faste News-studie, hvor hovedværten er omdrejningspunktet. Værten får løbende selskab af gæster, efter samme praktiske koncept som den kendte News-afvikling.

Det er Politiken-journalisten Stéphanie Surrugue, der er udpeget til at indtage rollen som hovedvært og redaktionschef, og hun behøver ikke frygte, at hun er alene i studiet.

”Mange har henvendt sig til os som mulige samarbejdspartnere. Jeg forestiller mig, at vi tilknytter både redaktionelle samarbejdspartnere og faste kommentatorer og eksperter,” siger Mikkel Hertz.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs