Per Stig: Mere kulturstof i TV 2-regionerne

Kulturministeren forventer, at TV 2-regionerne sætter mere fokus på formidling af kunst og kultur i de næste fire år.
Per Fanefjord Laursen

Kulturministeren og de otte regionale TV 2-virksomheder har efter månedlange forhandlinger nu indgået nye public service-kontrakter.

Kontrakterne fastlægger de forpligtelser, som hver af de otte virksomheder skal opfylde indtil udgangen af 2014.

Kulturminister Per Stig Møller fremhæver i en pressemeddelelse, at de regionale TV 2-virksomheder er vigtige for det regionale kulturliv og den demokratiske debat.

“Jeg forventer mig meget af, at virksomhederne med de nye kontrakter nu også skal styrke formidlingen af kunst og kultur i det regionale område. Kontrakterne er blevet til på baggrund af en god dialog med de otte virksomheder og de mediepolitiske ordførere for partierne bag medieaftalen. Sammen har vi sikret et solidt grundlag for, at de otte regionale sendevirksomheder de næste fire år fortsat kan levere regionale public service-programmer af høj kvalitet.”

Den enkelte TV 2-virksomhed skal fortsat lægge vægt på tilknytningen til sin region og i sin programlægning afspejle den mangfoldighed af livsopfattelser og levevilkår, der eksisterer dér.

I kontrakterne fremgår det, at de regionale TV 2-virksomheder skal levere public service af høj kvalitet både i de kendte ”vinduer” på TV 2’s hovedkanal - og på den 24-timers-kanal, som partierne bag medieaftalen har besluttet, at de regionale TV 2-virksomheder får rådighed over fra 1. januar 2012.

Hver regionale TV 2-virksomhed modtager årligt knap 60 mio. kr. af licensprovenuet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også