TV 2's hovedkanal får comeback

TV 2-gruppen har i fire uger i træk nydt stigende seerandele, viser en status på de kommercielle markedsandele i sidste uge. I sidste uge stod TV 2-kanalerne med hele 54,5 procent af de 21-50 åriges kommercielle sening, hvilket er 2,5 sharepoint bedre i forhold til sidste år.
Per Fanefjord Laursen

TV 2-gruppen har i fire uger i træk nydt stigende seerandele, viser en status på de kommercielle markedsandele i sidste uge.

I sidste uge stod TV 2-kanalerne med hele 54,5 procent af de 21-50 åriges kommercielle sening, hvilket er 2,5 sharepoint bedre i forhold til sidste år.

Det er samtidig det højeste niveau siden uge 10, hvor shareniveauet på TV 2 og især TV 2 News var pumpet op af den massive dækning af naturkatastrofen i Japan.

Hovedkanalen i fin form
Nu er det primært TV 2's hovedkanal, der driver fremgangen. Den står godt befæstet i uge 20 med en share på 41 pct. - på trods af at det var første uge uden krimiserien 'Den som dræber' søndag aften.

“Den amerikanske krimiserie 'Lie to me' erstattede 'Den som dræber' søndag aften kl. 20, men første afsnit kunne med 577.000 seere naturligvis ikke matche seertallene for den danske krimi, som sluttede på over 900.000 seere forrige søndag,” siger Broadcast Researcher Michael Jensen, MEC.

Klassiskere driver værket
Det er de gammelkendte tv-formater, der giver TV 2's hovedkanal den store fremgang. Det journalistiske program 'Operation X' mandag opnåede som det eneste program i sidste uge mere end én million seere.

“Det er ellers blevet sjældent, at Operation X er oppe og runde én million seere,” siger han.

Klassikeren ‘Station 2’ senere mandag aften ligger godt til med lige under en million seere.

Til gengæld har underholdningsprogrammet lørdag aften 'Bingo Banko' meget svært ved at samle danskerne foran skærmen i samme grad som tidligere.

Efter programmet vippede på 725.000 seere i gennemsnit sidste år, er seertallet faldet drastisk til nu kun 450.000 seere for de seneste uger.

TV3-gruppens kommercielle share i uge 20 lå nede i 22 procent, mens SBS TV tiltrak en andel på 16 procent.

Kilde: Gallup, MEC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også