MediaWatch

Tv-priser på optur

I løbet af det sidste år er virksomhederne for alvor begyndt at annoncere i tv igen, og flere tv-kanalers reklameplads er udsolgt store dele af året. Det betyder, at priserne for annoncer, der ikke er omfattet af årsaftaler, er steget voldsomt igen oven på en krise, der pressede ad hoc-priserne i bund, skriver business.dk.

I løbet af det sidste år er virksomhederne for alvor begyndt at annoncere i tv igen, og flere tv-kanalers reklameplads er udsolgt store dele af året. Det betyder, at priserne for annoncer, der ikke er omfattet af årsaftaler, er steget voldsomt igen oven på en krise, der pressede ad hoc-priserne i bund, skriver business.dk.

"Ad hoc-annoncører har haft kronede dage i de sidste to år, hvor prisen har været rigtigt lav. Nu kommer prisstigningerne, så hvis man ikke allerede har bundet midler op i årsaftaler, så er det altså til en væsentlig anden pris," siger Claes Braagaard, Trading Director i mediebureauet OMD.

Mediebureauer melder om prisstigninger på op imod 40 procent på løs-annoncerne, mens priserne på årsaftalerne er steget med mellem 5 og 11 procent siden sidste år.

TV 2, der sælger flest tv-annoncer i Danmark, afviser dog, at prisstigningerne skulle være så voldsomme.

"Vi har en bred vifte af produkter til forskellige priser, så hvis man tidligere købte billige produkter og nu køber kvalitet, så stiger prisen. Og der er også en prisstigning på sammenlignelige produkter, men jeg er ikke bekendt med en prisstigning på 30-40 procent," siger TV 2's salgsdirektør Peter Olafsson.

- SF

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs