Påske-tv: Boxer pressedeTV 2 og TV3

SBS TV nåede i påskeugen en share på 19,2 procent af den kommercielle sening, hvilket er det højeste niveau i årevis. SBS-kanalerne var således mindre end ét procentpoint fra TV3-kanalerne, efter at have ligget næsten 10 procentpoint under nærmeste konkurrent for bare to uger siden.
Per Fanefjord Laursen

SBS TV nåede i påskeugen en share på 19,2 procent af den kommercielle sening, hvilket er det højeste niveau i årevis.

SBS-kanalerne var således mindre end ét procentpoint fra TV3-kanalerne, efter at have ligget næsten 10 procentpoint under nærmeste konkurrent for bare to uger siden.

De fleste SBS-kanaler bidrog til den store fremgang. Kanal 4 havde den højeste seerandel siden sensommeren 2010, Voice TV tangerede den bedste uge i år, mens Kanal 5 havde den højeste seerandel i mere end tre år.

“En nøglefaktor i påske tv-vanerne var dog ikke programudbuddet på SBS TV, men udvidet distribution med hjælp fra Boxer TV. Boxer TV har som led i en kampagne valgt at åbne op for sit kanalkatalog, så titusinder af free-to-air husstande gratis kan se ca. 50 kanaler indtil 1. maj,” siger Broadcast Researcher Michael Jensen, MEC.

Slemt dyk til TV2 hovedkanalen
Øget SBS-distribution og påsken ramte TV 2 hårdt. TV 2's hovedkanal fik mindre end 35 procent af seerne, og det er den laveste kommercielle seerandel nogensinde blandt de 21-50-årige.

Også TV3-kanalerne, der som bekendt ikke er en del af Boxer TV's kanaludbud, fik en blodtud. Gruppen tabte 4-5 sharepoint ned til 20 procent. TV3-gruppen var delvist påvirket af, man netop har afsluttet flere af sine vigtigste egenproduktioner, påpeger MEC.

Canal9 fordoblede share
En række mindre tv-stationer fik til gengæld fordel af påskens gratis Boxer TV-kanaler. Samlet set gik TV 2 Sport, Discovery, National Geographic Channel, MTV, VH1 og Canal 9 frem med 2,15 sharepoint.

Der var især medvind hos sportskanalen Canal 9, der i sidste uge vandt ét point, og dermed stod med to kommercielle sharepoint. Det er den højeste andel, siden kanalen transmitterede direkte fra en række kampe under VM i fodbold.

Denne gang spillede både distribution og fodbold en afgørende rolle. Canal9 sendte onsdag den spanske pokalfinale mellem FC Barcelona og Real Madrid, som blev set af 141.000 seere meget sent om aftenen.

Med sol fra en skyfri himmel faldt al sening i påskeugen. I forhold til ugen før så en dansker i gennemsnit 20 minutter mindre tv, hvilket svarer til et fald på ca. 10 procent.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også