Unge gider godt TV Avisen

Unge zapper væk fra nyhederne på tv, og de traditionelle medier risikerer at tabe en hel generation på gulvet. Det var en af de meget citerede historier i flere medier i påskedagene. Katastrofestemningen skyldtes tal, der viste, at kun seks procent af de 12-24-årige og 13 procent af de 25-39-årige ser TV Avisen på en almindelig hverdag, mens 42 procent af folk over 60 år stiller ind på DR 1’s nyhedsudsendelse.
Per Fanefjord Laursen

Unge zapper væk fra nyhederne på tv, og de traditionelle medier risikerer at tabe en hel generation på gulvet. Det var en af de meget citerede historier i flere medier i påskedagene.

Katastrofestemningen skyldtes tal, der viste, at kun seks procent af de 12-24-årige og 13 procent af de 25-39-årige ser TV Avisen på en almindelig hverdag, mens 42 procent af folk over 60 år stiller ind på DR 1’s nyhedsudsendelse.

Urimeligt succeskriterium
I analysen, foretaget af DR Medieforskning for Politiken, fremstod de unges loyalitet altså som forsvindende lav - kun seks procent. Analysen valgte imidlertid også at udregne nyhedsdækningen på "daglig sening", og det kan synes et noget urimeligt succeskriterium for de aktive unge med et fragmenteret medieforbrug og liv.

Bedømmer man i stedet de unges nyhedsloyalitet over én uge, er 35 procent af de 12-24-årige mindst én gang i kontakt med TV Avisen på DR1 kl. 18.30 eller 21.00, viser tal fra IUM (set mindst 5 min.)  For de 25-39-årige er det 55 procent. Kommer man over de 60 år er 84 procent tunet ind til TV Avisen på en uge.

 

Produktudvikling af nyhedmedier
Anker Brink Lund, professor i medieledelse ved CBS, hæfter sig ved, at uanset målemetodik, så viser analyserne, hvad branchen godt ved.

“Der er intet nyt i, at mange unge dropper de traditionelle nyhedsmedier. Sådan har det altid været,” siger Anker Brink Lund.

“Det betænkelige er, at ungdomsårgangene ikke i samme omfang som tidligere bliver aktive nyhedsbrugere senere i livet. Så løsningen er næppe at gøre nyhedsformidlingen mere ”ung” i tone og emnevalg. Til gengæld kunne der være god mening i at produktudvikle de nyhedsmedier, som unge og kort uddannede faktisk bruger, først og fremmest tekst-tv,” siger han.

“Desuden kan vi hente inspiration fra Frankrig, Belgien og vore nordiske nabolande, hvor aviser, radio og tv indgår meget mere systematisk i folkeskolens ældste klasser og ungdomsuddannelserne. Ikke kun som særlige timer i mediekundskab, men også integreret i sprogundervisning, historie og samfundsfag,” siger Anker Brink Lund.

Online kompensere ikke
Udfordringen er at gøre de unge til mere regelmæssige lyttere, seere og læsere af nyheder - det mener en af landets førende forskere af tv-nyheder, professor Stig Hjarvard, København Universitet.

“Der er et faldende brug af journalistiske nyhedsmedier i den yngre del af befolkningen - både tv-aviser og trykte aviser - og den kompenseres desværre ikke af en voksende brug af online medier til journalistisk stof,” siger han til MediaWatch.

Kilde: IUM

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også