Nordisk tv-gigant kan få svær fødsel

Planerne om at etablere en nordisk tv-koncern med norsk TV 2, TV4, finske MTV3 og TV2 er mere end en løs idé, erfarer det norske fagsite kampanje.com.

Grundtanken er at skabe en nordisk version af Rupert Murdoch's satellit-tv-selskab, BSkyB, men med en langt stærkere reklame-tv-del.

Svære forhandlinger
Per Fanefjord Laursen

Planerne om at etablere en nordisk tv-koncern med norsk TV 2, TV4, finske MTV3 og TV2 er mere end en løs idé, erfarer det norske fagsite kampanje.com.

Grundtanken er at skabe en nordisk version af Rupert Murdoch's satellit-tv-selskab, BSkyB, men med en langt stærkere reklame-tv-del.

Svære forhandlinger
Men projektet har lange udsigter. Telenor og Bonnier, der er de oprindelige initiativtagere, har i længere tid gennemført træge og komplicerede forhandlinger, skriver sitet. Det er elementer som værdifastsættelse, rettigheder og ejerandeler, der skaber problemer. Dertil kommer, at forholdet mellem de to parter, Telenor og Bonnier, skulle være kølet af, efter planen har været på forhandlingsbordet i snart et år.

“Vi har ingen kommentarer,” lyder det koncerndirektør i Telenor Nordic, Kristin Skogen Lund (foto), til Kampanje.

Dansk TV 2 står lidt på sidelinjen, fordi selskabet formentlig forbliver statsejet i en overskuelig fremtid. Især hvis regeringen skifter farve. Som omtalt på MediaWatch kan direktør Merete Eldrup godt se fordelene - ikke mindst besparelserne og tanken om et stort, mere robust medieselskab tiltaler hende. 

En nordisk BskyB
Den oprindelige tanke, også hos Bonnier og Telenor, var dannelsen af et nordisk tv-selskab med fire vertikaler, som henvender sig til hvert sit nationale marked. 

De store rettighedskøb af sport, film og serier skulle finde sted på nordisk plan, og det var svenske Bonnier, som skulle sidde for bordenden i selskabet, som har fået arbejdstitlen Nordic Broadcasting.

Tanken var et selskab med både reklame-tv, betalings-tv og distribution. 

Ifølge Kampanje opererer man med værdier på på hele 30 milliarder kroner i det fælles nordiske selskab. Med stærke brands som TV 2, TV4, Canal+, Canal Digital og TV 2 Sport, ville selskabet da også blive en gigant på det nordiske marked. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også