God udsigt for TV 2's reklameomsætning

Når TV 2 præsenterer sit 2010-regnskab i næste uge, vil det blive studeret nøje af mange, ikke mindst konkurrenterne og andre der mener, at TV 2's økonomi ikke har det så ringe endda. MediaWatch erfarer, at TV 2-koncernen lander på en reklameomsætning på ca. 1,3 mia. kr. Det er bedre end budgettet på 1,145.000 - og på niveau med 2009. Abonnementsindtægter fra nichekanalerne vil give godt 600 mio. kr. i 2010. Online bidrager med 100 mio. kr. og øvrige poster med 70-80 mio.
Per Fanefjord Laursen

Når TV 2 præsenterer sit 2010-regnskab i næste uge, vil det blive studeret nøje af mange, ikke mindst konkurrenterne og andre der mener, at TV 2's økonomi ikke har det så ringe endda.

MediaWatch erfarer, at TV 2-koncernen lander på en reklameomsætning på ca. 1,3 mia. kr. Det er bedre end budgettet på 1,145.000 - og på niveau med 2009.

Abonnementsindtægter fra nichekanalerne vil give godt 600 mio. kr. i 2010. Online bidrager med 100 mio. kr. og øvrige poster med 70-80 mio.

Endnu langt op de gode år
“Der er langt op til de 1,6 mia, vi omsatte for i reklameindtægter i 2007," konstaterede TV 2's adm. direktør Merete Eldrup torsdag på en høring på Christiansborg om TV 2's økonomi.

Hun oplyste ikke det endelige 2010-resultat, men at omkostningerne ikke har været stigende i 2010. Hun gentog også, at slutmålet for TV 2 er et overskud på 10 procent.

TV 2-direktøren havde endvidere en ny supplerende oplysning til det omkringliggende tv-marked, nemlig at målet internt i TV 2 er, at hovedkanalen mere eller mindre går i nul.

God reklamevækst de næste tre år
TV 2-koncernens økonomiske sundhed eller mangel på samme er fortsat en kilde til debat, selv om hjælpepakken med abonnement er vedtaget af de danske politikere - men dog ikke godkendt i EU.

Ved samme høring kiggede Nordisk direktør Jonas Hemmingsen, Mediacom, i krystalkuglen, og forudså at TV2s reklameindtægter vil vokse med markedet - det vil sige 10 procent  2011 og fem procent pr. år i 2012-13.

Det betyder, at TV 2-koncernen vil omsætte for 1,5 mia. kr i reklameindtægter i 2013 - på niveau med 2006.

“Det er tilbage på niveau med de bedste år for reklameindtægter,” sagde han.

Kun syv procent
Mediacom-direktøren spår, at TV 2 næste år vil omsætte for 180 mio. fra hovedkanalenes nye abonnement.  Merete Eldrups og TV 2s beregninger viser dog et lavere nettoprovenue på 100-150 mio. kr. afhængigt af prisniveauet for TV 2s hovedkanal.

Ifølge Jonas Hemmingsen vil TV 2 i 2012 i alt hente 2,6 mia. kr. - herunder 1,4 mia. fra tv-reklame - og den omstridte nye indtægtskilde fra hovedkanalen vil således kun udgøre syv procent af omsætningen.

“Abonnement fra hovedkanalen bliver ikke det store redningsbælte for TV 2,” konstaterede Mediacom-direktøren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også