Eldrup: Nordisk tv-alliance interessant

TV 2’s adm. direktør Merete Eldrup finder ideen om en sammenslutning med hendes nordisk pendanter interessant.
Tine Brødegaard Hansen

Ideen om at skabe tv-branchens svar på Kalmarunionen med et fælles selskab for de kommercielle public service-stationer i Norden, er interessant, mener TV 2-direktør Merete Eldrup,

Men det kræver, at TV 2 bliver privatiseret, og hun understreger, at ethvert spørgsmål om ændrede ejerforhold hører til på politikernes bord, fordi staten fortsat er eneejer af TV 2 - i hvert fald så længe der verserer retssager i EU-systemet.

Ifølge medieanalytiker Henrik Schultz fra Argo Securities er der både kommercielle og praktiske gevinster ved et fælles selskab, der skulle inkludere TV 2 Danmark, TV 2 Norge, svenske TV4 og finske MTV3. Med de pressede seertal og reklameindtægter på eksempelvis TV 2’s hovedkanal, mangler der måske et modsvar til tværnationale, kommercielle tv-selskaber som MTG og SBS.

“Det er en interessant problemstilling, men det er svært for mig at have mange meninger om den som vores ejerforhold er i dag,” siger Merete Eldrup, som påpeger, at tv-stationerne allerede har et tæt samarbejde.

Er det nødvendigt med et endnu tættere samarbejde end i dag, hvis de kommercielle public service-stationer skal stå stærkere i fremtiden?

“Jo større man er, jo mere robust er man også typisk over for økonomiske op- og nedgange, men vi samarbejder allerede meget, og når det gælder gevinsterne ved det, har han (Henrik Schultz, red.) fat på noget af det rigtige,” siger Merete Eldrup, som fortæller, at hun flere gange årligt mødes med TV 2 Norge, TV4 og MTV3.

Selvom public service-forpligtelserne for de forskellige tv-stationer ikke er helt sammenlignelige, har de nemlig meget at tale om, ifølge Merete Eldrup.

“Vi udveksler løbende erfaringer. På mange måder står vi over for nogle af de samme udfordringer i forhold til nettet, konkurrencen, og hvordan vi bedst organiserer os,” siger hun.

Udover at sikre sig amerikanske tv-serier og film i fællesskab, er tv-stationerne også fælles om at sælge deres tv-rettigheder til alt fra børne-tv, dramaserier og reportageprogrammer via selskabet Nordic World.

“Vi samarbejder også en del på sportsområdet, hvor vi nogle gange går sammen med de licensfinansierede tv-stationer, som for eksempel DR med hensyn til VM i fodbold,” siger Merete Eldrup, men der er grænser for hvor langt det kan strækkes, og hun er skeptisk med hensyn til produktion og annoncesalg.

“‘Vild med dans’ skal stadig laves i en dansk version, selvom det bliver sendt i alle de nordiske lande, og nyheder er jo også nationale. Næsten ingen annoncører køber ind på tværs af landegrænserne, og vi kan jo stadig stykke fælles reklamepakker sammen, hvis nogen er interesseret i det, så der tror jeg ikke, at der meget at hente,” siger Merete Eldrup.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også