Egmont tænder på tv
Det nordiske tv-marked er i opbrud. SBS-kanalerne, Canal Digital og halvdelen af TV 2 Norge lader til at være i spil til et ejerskift.
Samtidig har Egmont realiseret et driftsresultat på over en milliard kr. og erklærer sig klar til opkøb - og tv er bestemt interessant i den sammenhæng, siger koncernchef Steffen Kragh.
“Vi har forkøbsret på TV 2 Norge, og hvis vores partner A-Pressen skulle ønske at sælge, er det en kerneforretning for os, som er naturlig at investere i. Vi var med til at grundlægge TV 2 Norge, og vi har hele tiden ejet den maksimalt tilladte andel,” siger Steffen Kragh med henvisning til, at Egmont i forvejen ejer halvdelen af TV 2 Norge, som har været et sandt guldæg siden købet i 2006.
Også Bonnier er ifølge nordiske branchemedier som resume.se interesseret i at købe halvdelen af TV 2 Norge. Og Bonnier kunne være en god samarbejdspartner - også hvis TV 2 Danmark, som Egmont tidligere har budt på, da stationen blev sat til salg i 2004, skulle komme til salg igen. Men den galej, går Steffen Kragh ikke med på.
“Det er en hypotetisk diskussion, som jeg ikke vil kommentere. Men vi er interesseret i tv. TV 2 Norge er bred privatejet public service-lignende kanal, der er nyhedsstærk, og som vi beviser, vi kan drive kommercielt. Det ville også være muligt i Danmark, hvis TV 2 bliver udbudt til salg,” siger Steffen Kragh.
Også Canal Digital og SBS-kanalerne kan være til salg - hvor stor interesse har de?
“For os er det TV 2 Norge, der har fokus. Det er en kendt sag, at der er en proces i gang om SBS, men kanalerne udbydes som samlede pakker for Norden og for Benelux, så det ville kræve meget store investeringer. Dertil kommer, at SBS i Norge konkurrerer med vores TV 2, og at der ville være konkurrencemæssige problemer i det,” siger Steffen Kragh.
Tv-mediet er det kommercielt stærkeste blandt de traditionelle medier - og er kommet sig hurtigst over krisen. Også i Danmark strømmer annoncekronerne hurtigere tilbage til tv end til printmedierne.