Egmont tænder på tv

Det nordiske tv-marked er i opbrud. SBS-kanalerne, Canal Digital og halvdelen af TV 2 Norge lader til at være i spil til et ejerskift. Samtidig har Egmont realiseret et driftsresultat på over en milliard kr. og erklærer sig klar til opkøb - og tv er bestemt interessant i den sammenhæng, siger koncernchef Steffen Kragh. 
Tine Brødegaard Hansen

Det nordiske tv-marked er i opbrud. SBS-kanalerne, Canal Digital og halvdelen af TV 2 Norge lader til at være i spil til et ejerskift.

Samtidig har Egmont realiseret et driftsresultat på over en milliard kr. og erklærer sig klar til opkøb - og tv er bestemt interessant i den sammenhæng, siger koncernchef Steffen Kragh. 

“Vi har forkøbsret på TV 2 Norge, og hvis vores partner A-Pressen skulle ønske at sælge, er det en kerneforretning for os, som er naturlig at investere i. Vi var med til at grundlægge TV 2 Norge, og vi har hele tiden ejet den maksimalt tilladte andel,” siger Steffen Kragh med henvisning til, at Egmont i forvejen ejer halvdelen af TV 2 Norge, som har været et sandt guldæg siden købet i 2006.

Også Bonnier er ifølge nordiske branchemedier som resume.se interesseret i at købe halvdelen af TV 2 Norge. Og Bonnier kunne være en god samarbejdspartner - også hvis TV 2 Danmark, som Egmont tidligere har budt på, da stationen blev sat til salg i 2004, skulle komme til salg igen. Men den galej, går Steffen Kragh ikke med på.

“Det er en hypotetisk diskussion, som jeg ikke vil kommentere. Men vi er interesseret i tv. TV 2 Norge er bred privatejet public service-lignende kanal, der er nyhedsstærk, og som vi beviser, vi kan drive kommercielt. Det ville også være muligt i Danmark, hvis TV 2 bliver udbudt til salg,” siger Steffen Kragh.

Også Canal Digital og SBS-kanalerne kan være til salg - hvor stor interesse har de?

“For os er det TV 2 Norge, der har fokus. Det er en kendt sag, at der er en proces i gang om SBS, men kanalerne udbydes som samlede pakker for Norden og for Benelux, så det ville kræve meget store investeringer. Dertil kommer, at SBS i Norge konkurrerer med vores TV 2, og at der ville være konkurrencemæssige problemer i det,” siger Steffen Kragh.

Tv-mediet er det kommercielt stærkeste blandt de traditionelle medier - og er kommet sig hurtigst over krisen. Også i Danmark strømmer annoncekronerne hurtigere tilbage til tv end til printmedierne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også