Forening: Dansk tv-innovation i krise

Udvikling af originale danske tv-programmer er blevet en risikabel og dårlig forretning for tv-producenter. Det truer både tv-kvalitet og producenter, mener Producentforeningen.
Louise Reseke

Udviklingen af originalt dansk tv kræver fornyet fokus – politisk og branchemæssigt. Det mener Klaus Hansen, direktør i Producentforeningen, der i næste uge sætter spot på problematikken på tv-konferencen 'En succes i krise' .

”I Producentforeningen har vi de sidste år oplevet, at det bliver mere og mere uattraktivt at udvikle originalt dansk indhold. Tv-stationerne giver ikke de nødvendige økonomiske rammer, og kravet om overdragelse af rettigheder er så stort, at producenternes incitament til at investere og tage en risiko ikke er særligt stort,” siger Klaus Hansen.

Han understreger, at der stadig bliver udviklet og pitchet meget dansk indhold – men det sker med en stor økonomisk risiko for producenten og er nærmest per automatik forbundet med tab.

Udvikling koster både danske virksomheder og de potentielle eksportindtægter, der ligger i udviklingen af salgbare tv-formater. Og så sænker det kvaliteten på tv-skærmen.

”Det er ekstra surt, når både tv-stationer og ikke mindst seere efterspørger dansk indhold - og branchen kan levere de gode ideer,” siger Klaus Hansen.

”Derfor bliver vi nødt til at sætte fokus på udviklingen af originalt dansk indhold, både hvilke rammebetingelser, vi giver det, og ikke mindst fordelingen mellem det originale danske indhold og udenlandsk indkøbte formater - både inden for underholdning og fakta,” siger Klaus Hansen, der ser det som en brancheopgave at rette kursen op - gerne med hjælp fra politisk hold. Konkret f.eks. ved at bruge merprovenu på licensmidlerne til at styrke Public Service Puljens muligheder for at sætte fokus på udvikling af fakta- og underholdningsprogrammer - og ved at sætte fokus på DR's evne som katalysator for program-innovation i branchen.

”For begge public servicestationer gælder, at det er lettere at sætte sig ind bag en dør in house i stedet for at gå ud i branchen og afsøge markedet. Og det er hamrende let at tryne producenterne på økonomi og rettigheder. Så hvis tv-stationerne ikke selv kan give udviklingen af originalt dansk indhold de rette vilkår, så bør de pålægges det fra politisk side. Der skal være politisk fokus og ambition, når det gælder dansk tv-ambition. Det kræver en politisk vision, som jeg stadig mangler at se udfoldet.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også