Nye spillefilm skal hurtigt på tv

TV 2 skal vente to år på at vise succesfilmen 'Klovn', men nyt filmforlig betyder, at spillefilm kan nå frem til tv langt hurtigere.
Per Fanefjord Laursen

Den meget succesrige spillefilm ‘Klovn’ kommer først på TV 2 om to år, og det ærgrer programdirektør Palle Strøm.

Han kan dog trøste sig med, at ved kommende filmprojekter er der nu udsigt til, at spillefilm kan nå frem til skærmen hurtigere.

Gammel kontrakt
Den produktionsaftale, TV 2 har indgået med Zentropa og andre investorer, er indgået, før det nye filmforlig faldt på plads. Derfor må TV 2 vente længe på at programsætte den stærkt billetsælgende komedie, der er produceret af Zentropa og JA-hatten med støtte fra Det Danske Filminstitut og i samarbejde med TV 2.

“Vi er nødt til at vente pænt og længe på at kunne vise Klovn,” siger programdirektør Palle Strøm, TV 2, der imidlertid nu er mere optimistisk omkring “vindues-problematikken” - dvs. den værdikæde, en film bevæger sig igennem, f.eks. biograf, dvd, highpay tv, almindelig tv, osv.

Hver film kan sit salgsforløb
Det nye filmforlig betyder nemlig, at vinduerne fremover ikke længere ligger klippefast i kontrakterne.

'Jeg synes, vi landede på et rigtigt fornuftig filmforlig, der er langt mere fleksibelt end den gamle, rigide standardkontrakt, jeg personligt vil begrave på Assistens Kiekegaarden, idet jeg slipper tolv hvide duer fri,” lyder det fra Palle Strøm.

Palle Strøms veloplagte humør skyldes, at der fremover ikke ligger en standardkontrakt om film-vinduer. Nu kan man forhandle sig frem til passende vinduer, baseret på hvilken slags filmprojekt, det handler om.

Frustreret over Armadillo
Hans nye optimisme står i kontrast til den frustration, han gav udtryk for for nylig, da han måtte vente i ca. 8 måneder på at vise ‘Armadillo’ filmen, der endte på skærmen den 6. januar. TV 2 var selv blandt de oprindelige intitiativtagere til Armadillo.

Bedre udnyttelse af filmene
Producentforeningens direktør Klaus Hansen deler DR og TV 2s tilfredshed med det nye filmforlig.

“Jeg er glad for, at alle parter er enige om at indgå aftaler, der kan sikre en fleksibilitet i den enkelte films udnyttelse,” siger han.

Han mener dog, at TV 2 overtolker resultatet lidt ved at konkludere, at alle filmvinduer bliver variable.

“Vi står i en proces, hvor den nuværende standardkontrakt, der med god grund er meget rigid, skal afløses af et "aftalekompleks" - lad os kalde det en ‘terms of trades’. Men vi er endnu ikke gået i forhandling om indholdet i dette aftalekompleks," siger Klaus Hansen der lover at gå til forhandlinger med et åbent, fleksibelt sind.

DR: Tv er godt for biograffilm
DR’s mediedirektør Mikael Kamber nikker anerkendende til, at det nye filmforlig åbner for mere fleksible holdback-perioder for film.

"Det vil gavne både tv-mediet og fillmene, og det er godt nyt. Spillefilm har godt af at komme på tv-skærmen, når de er så friske og aktuelle som muligt,” siger Mikael Kamber, og minder om, at mange film bliver set af meget få personer i biografen, for så at opnå stor opbakning på tv.

Han peger aktuelt på Mikkel Munch-Fals’ “Smukke Mennesker”, der blev set af cirka 5.000 i biografen, men fik over 200.000 seere, da den for nylig blev vist på DR2.

Væk med skæv konkurrence fra Hollywood
Spørgsmålet om længden af ”vinduerne” mellem biografpremiere til dvd-release og videre til tv-premiere var et af de emner, som tv-selskaberne ønskede op til overvejelse i efterårets forhandlinger af et nyt filmforlig.

Målet var bl.a. at bløde op på den store forskel, der var på vinduet mellem danske film og dvd-release (seks måneder) - og på vinduet mellem amerikanske film i Danmark og dvd-udgivelse (83 dage).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også