En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
28.01.2011kl. 10.36

Nye spillefilm skal hurtigt på tv

TV 2 skal vente to år på at vise succesfilmen 'Klovn', men nyt filmforlig betyder, at spillefilm kan nå frem til tv langt hurtigere.
Per Fanefjord Laursen

Den meget succesrige spillefilm ‘Klovn’ kommer først på TV 2 om to år, og det ærgrer programdirektør Palle Strøm.

Han kan dog trøste sig med, at ved kommende filmprojekter er der nu udsigt til, at spillefilm kan nå frem til skærmen hurtigere.

Gammel kontrakt
Den produktionsaftale, TV 2 har indgået med Zentropa og andre investorer, er indgået, før det nye filmforlig faldt på plads. Derfor må TV 2 vente længe på at programsætte den stærkt billetsælgende komedie, der er produceret af Zentropa og JA-hatten med støtte fra Det Danske Filminstitut og i samarbejde med TV 2.

“Vi er nødt til at vente pænt og længe på at kunne vise Klovn,” siger programdirektør Palle Strøm, TV 2, der imidlertid nu er mere optimistisk omkring “vindues-problematikken” - dvs. den værdikæde, en film bevæger sig igennem, f.eks. biograf, dvd, highpay tv, almindelig tv, osv.

Hver film kan sit salgsforløb
Det nye filmforlig betyder nemlig, at vinduerne fremover ikke længere ligger klippefast i kontrakterne.

'Jeg synes, vi landede på et rigtigt fornuftig filmforlig, der er langt mere fleksibelt end den gamle, rigide standardkontrakt, jeg personligt vil begrave på Assistens Kiekegaarden, idet jeg slipper tolv hvide duer fri,” lyder det fra Palle Strøm.

Palle Strøms veloplagte humør skyldes, at der fremover ikke ligger en standardkontrakt om film-vinduer. Nu kan man forhandle sig frem til passende vinduer, baseret på hvilken slags filmprojekt, det handler om.

Frustreret over Armadillo
Hans nye optimisme står i kontrast til den frustration, han gav udtryk for for nylig, da han måtte vente i ca. 8 måneder på at vise ‘Armadillo’ filmen, der endte på skærmen den 6. januar. TV 2 var selv blandt de oprindelige intitiativtagere til Armadillo.

Bedre udnyttelse af filmene
Producentforeningens direktør Klaus Hansen deler DR og TV 2s tilfredshed med det nye filmforlig.

“Jeg er glad for, at alle parter er enige om at indgå aftaler, der kan sikre en fleksibilitet i den enkelte films udnyttelse,” siger han.

Han mener dog, at TV 2 overtolker resultatet lidt ved at konkludere, at alle filmvinduer bliver variable.

“Vi står i en proces, hvor den nuværende standardkontrakt, der med god grund er meget rigid, skal afløses af et "aftalekompleks" - lad os kalde det en ‘terms of trades’. Men vi er endnu ikke gået i forhandling om indholdet i dette aftalekompleks," siger Klaus Hansen der lover at gå til forhandlinger med et åbent, fleksibelt sind.

DR: Tv er godt for biograffilm
DR’s mediedirektør Mikael Kamber nikker anerkendende til, at det nye filmforlig åbner for mere fleksible holdback-perioder for film.

"Det vil gavne både tv-mediet og fillmene, og det er godt nyt. Spillefilm har godt af at komme på tv-skærmen, når de er så friske og aktuelle som muligt,” siger Mikael Kamber, og minder om, at mange film bliver set af meget få personer i biografen, for så at opnå stor opbakning på tv.

Han peger aktuelt på Mikkel Munch-Fals’ “Smukke Mennesker”, der blev set af cirka 5.000 i biografen, men fik over 200.000 seere, da den for nylig blev vist på DR2.

Væk med skæv konkurrence fra Hollywood
Spørgsmålet om længden af ”vinduerne” mellem biografpremiere til dvd-release og videre til tv-premiere var et af de emner, som tv-selskaberne ønskede op til overvejelse i efterårets forhandlinger af et nyt filmforlig.

Målet var bl.a. at bløde op på den store forskel, der var på vinduet mellem danske film og dvd-release (seks måneder) - og på vinduet mellem amerikanske film i Danmark og dvd-udgivelse (83 dage).

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Metaverset er på vej, og det er langt mere omfattende, end vi tror. Det handler om meget mere end avatarer i Zuckerbergs virtuelle verden. Spørgsmålet er, hvordan det potentielt påvirker medierne?
  • Tør vi tackle Tiktok-dilemmaet?
  • Mediernes fremtid afhænger af evnen til radikal fremtidsdrevet innovation
Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

For abonnenter

Foto: Colourbox
Radio

Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen

For abonnenter

Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Fokus

Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

For abonnenter

Radio

24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal

For abonnenter

Læs også

Foto: Martin Lehmann
Medienyt

DR Nyheder sammenlægger to redaktioner

Nuværende redaktionschef for DR Nyheders Magasiner-redaktion bliver chef for den nye Event og Programproduktion-redaktion.

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

41 pct. af 15-29-årige bruger Tiktok ugentligt, viser nye tal fra DR Medieforskning. Alligevel anbefaler digital rådgiver, at medier ikke blindt kaster sig ind i en potentielt ”drænende blindgyde.”

For abonnenter

Foto: Agnete Schlichtkrull/dr
Medienyt

Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio

Traditionelt tv og radio så større fald i 2022 end tidligere, mens streaming og podcastforbruget fortsatte opadgående kurver, viser DR Medieforsknings årlige rapport ”Medieudviklingen 2022”.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 26. jan.
  • Viaplay lancerer streamingindhold i Østrig med hjælp fra Canal+ – 26. jan.
  • 24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal – 26. jan.
  • Tyske organisationer sagsøger Twitter for ikke at fjerne antisemitisk indhold – 26. jan.
  • Bonnier hæver bud på magasinplatform med trecifret millionbeløb – 26. jan.
  • Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio – 26. jan.
  • Donald Trump får igen adgang til Facebook og Instagram – 26. jan.
  • Frederiksberg Kommune har forbudt brugen af Tiktok på ansattes telefoner – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge