MediaWatch

Børns tv-vaner i total omvæltning

Børns tv-forbrug er eksploderet på få år og spreder sig nu over mange danske og udenlandske kanaler - men især trækker den rent danske DR Ramasjang.

DR og TV 2 afprøver i denne tid nye programstrategier for de mindste seere. Men flere af forandringerne er genstand for kraftig kritik, som omtalt på MediaWatch.

En del af forklaringen på tv-selskabernes behov for nye løsninger skyldes det faktum, at børns tv-vaner og hele tv-landskabet for de mindste har været igennem en drastisk omvæltning inden for de seneste 5-6 år.

Det belyses i ny analyse fra Mindshare.

"Børns tv-forbrug er blevet stærkt fragmenteret i de seneste 5-6 år, fordi langt flere kanaler byder sig til. Og de har succes med det, herunder naturligvis Ramasjang fra DR, der nu nærmest er en hovedkanal," siger kontaktchef Søs Heegaard, Mindshare, der har udarbejdet analysen af børns tv-vaner. Hun uddyber:

“DR1 og TV 2 er slet ikke børnenes omdrejningspunkt, som de var før. Den stærke fragmentering betyder færre seere til hvert program og giver helt nye udfordringer for DR1 og TV 2."

Eksplosivt tv-forbrug
Mindshares analyse viser, at børns forbrug af tv er steget markant i de seneste år. I 2010 ser danske børn i alderen 3-11 år i gennemsnit tv knap to timer om dagen. Det svarer til en stigning på 40 procent siden 2004.

“Der er fortsat lang vej et amerikansk forbrug på 3 timer om dagen. Men vi nærmer os,” skriver Søs Heegaard i sin analyse.

Samtidig er udbuddet af børneprogrammer og tv-stationer, rettet mod børn, steget eksplosivt gennem de sidste fem år. For få år siden i 2004 sad DR1 og TV 2 på cirka 60 procent af den tid, som børn tilbragte foran tv. Et program som 'Disney Sjov' kunne samle op mod 40 procent af de danske børn foran tv’et fredag aften.

Siden er Cartoon Network, Disney XD og Nickelodeon m.fl. kommet til - og så for nylig Ramasjang.

TV 2 i drastisk nedgang
Det er en stor forandring på få år, og Mindshares Søs Hegaard kan godt forstå, hvis programledelserne hos DR og TV 2 føler sig kaldet til at genoverveje, hvordan de skal betjene børnene.

DR og TV 2 har ikke den samme forhistorie og forskellige roller, når det gælder børne-tv, påpeger Mindshares kontaktchef.

TV 2 har lidt et drastisk tab af seerandele blandt børn. I 2004 var stationens andel ca. 24 procent – seks år senere var den faldet til et rekordlavt niveau på under 12 procent.

"Set fra vores side af bordet som mediabureau er det primære fokus jo, at TV 2's hovedkanal står svækket som leverandør af ratings blandt de 3-11 årige, men stadig er en vigtig faktor, som skal med på mediaplanen,” siger hun.

DR genovervejer
DR1 havde en høj share på 37 procent i 2004, men tabte også seerandele. Introduktionen af Ramasjang i 2009 betød, at DR i 2010 formåede at vende en vigende trend til en samlet høj share for Ramasjang og DR1. På blot ét år har Ramasjang fået en seerandel blandt børn på næsten 14 procent.

“Hos DR er der nu givetvis opstået helt andre udfordringer, hvor man gentænker hele sin public service-strategi overfor børnene. På den ene side tilbyder DR TV en hel rendyrket dansk børnekanal med stor succes - på den anden side tror jeg, at fragmenteringen mod udenlandske børnekanaler, væk fra public service, giver mange overvejelser i B&U afdelingen."

Det eneste program, som stadig kan mønstre tocifrede seertal, er Disney Sjov fredag aften på DR1. Hos mange børn og forældre er dette børne timeslot så indgroet, at familien ser programmet som en helt naturlig start på fredagshyggen.

Mere fra MediaWatch

Vestager forventer techlov træder i kraft inden for et år

Europa-Parlamentet arbejder på højtryk for at få stemt de to kommende techlovpakker igennem inden sommer, så de sidste skridt kan tages i efteråret. Allerede næste forår forventes store dele af de to lovpakker at træde i kraft, melder EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager og EU-parlamentariker Christel Schaldemose.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs