Danskerne køber tv-serier på dvd

Amerikanske tv-serier som ’Mad Men’ og ’Sopranos’, der er blevet vist på dansk tv uden særligt høje seertal, hitter på dvd.
MediaWatch

Danskerne er vilde med amerikanske serier som ’Mad Men’, ’The Sopranos’ og ’The Wire’ på dvd. Eksempelvis solgte Mis.Label, der distribuerer den amerikanske Emmy-belønnede serie ’Mad Men’ i Danmark, i 2010 70.000 eksemplarer af de tre første sæsoner på dvd. Det skriver Politiken.

Serierne har langt fra samme popularitet, når de vises på tv, hvilket ifølge redaktør på TV 2 fiktion Søren Frellesen skyldes, at de er for smalle til det danske marked.

”Tre millioner seere er jo ikke ret meget på det amerikanske marked, men nok til, at det løber rundt på kabelkanalerne, der lever af deres abonnenter. Stort set alle de store serier har fået chancen på dansk tv. Men de trækker forsvindende lidt i primetime, og en serie som ’Californication’ ender så med at blive sendt om natten på TV 2 Zulu. I Danmark er der bare et krav om, at alle skal være med, hver gang du laver tv-dramatik på de store kanaler, og så er man nødt til at fortælle det lidt bredere og mere firkantet,” forklarer han.

Gunhild Agger fra Institut for Kultur og Globale Studier på Aalborg Universitet mener desuden, at det store dvd-salg kan forklares med lavere priser, og at seerne ikke behøver at vente på at næste afsnit bliver vist på en tv-kanal.

- SF

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu