TV: Plads til langt flere børnekanaler

Børnekanalernes seertal er vokset med 50 pct., og udbyderne forventer, at der er plads til endnu flere kanaler på børnemarkedet.
MediaWatch

På to år er den tid, danske børn i løbet af en dag bruger på at se børnekanaler, vokset fra 35 til 53 minutter. Det skriver Børsen.

DR's Ramasjang har siden starten i 2008 fået et stærkt greb om aldersgruppen 3-10 år, men også kommercielle kanaler som Disney Channel og Cartoon Network har vundet frem på børneværelserne. Disney har allerede tre børnekanaler og regner med, at markedet kan bære endnu flere kanaler.

”Det danske marked er underudviklet, hvad angår børnekanaler. I Norden er der typisk en fem-seks børnekanaler per land, mens vi i Tyskland og Storbritannien ser 20-30 børnekanaler,” siger Casper Bjørner, nordisk direktør for Disneys tv-forretning.

Børne-kanalernes succes skyldes ifølge udbyderne, at også børne-seerne er segmenterede.

”Publikum er blevet væsentlig mere sofistikeret. Børn er jo ikke bare børn. Der er piger. Der er drenge. Der er folkeskolebørn. Der er tweens og dem, som næsten er voksne,” siger Pete Flamman, chef for de nordeuropæiske aktiviteter hos Turner, der bl.a. står bag Cartoon Network.

- SF

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også