Svært at hindre London-kanalers lovbrud

Radio- og tv-nævnet mener, at TV3 og SBS sender flere reklamer end tilladt, men kan ikke stille meget op.
MediaWatch

Radio- og tv-nævnet mener, at TV3 og SBS dagligt overskrider reglerne for, hvor mange minutters reklamer, kanalerne må sende, skriver politiken.dk. Længere tids klager får nu Radio- og tv-nævnet til at reagere.

Da kanalerne har hovedsæde i London og derfor er underlagt den britiske tv-myndighed Ofcom, kan det danske Radio- og tv-nævn dog ikke gøre andet end at anbefale, at kanalerne holder sig inden for reglerne.

Derfor har nævnet nu sendt et brev til Ofcom og opfordret til, at det indskærpes over for kanalerne, at de bør overholde de regler, der gælder i Danmark. Det drejer sig dels om, hvor mange minutters reklamer kanalerne dagligt sender, og om at kanalerne afbryder programmer for at sende reklameblokke undervejs.

Formanden for Radio- og tv-nævnet Christian Scherfig, tør dog ikke love, at der kommer noget ud af nævnets opfordring:

”Ofcom kan ikke pålægge TV3 og SBS at følge dansk lovgivning i spørgsmålet om reklameafbrydelser, men alene fremsende en anmodning. Når vi bringer det her spørgsmål op for Ofcom, er det, fordi vi vil følge de indbragte klager til dørs,” siger han.

Også flere danske medieordførere stiller sig kritiske over for kanalernes regelbrud. De kræver sanktioner, der kan fratage kanalerne retten til Public Service-midler.

”I det mindste kan man stille som betingelse for at modtage disse midler, at man ikke sender reklamer midt i udsendelser, der har fået licensmidler,” siger Mogens Jensen, der er medieordfører for Socialdemokraterne.

Den betragtning er hans kollega hos de konservative dog ikke enig med ham i:

”Jeg tror ikke, vi kan gøre ret meget ved det. Vi kan ikke i Danmark lovgive om, hvad der bliver sendt fra England. I sidste ende bliver det markedet, som skal afgøre, hvor mange reklamer folk vil finde sig i”.

Som lovgivningen ser ud nu, kan TV3 og SBS kun tvinges til at følge de danske reklameregler, hvis det kan bevises, at de sender fra London med det direkte formål at omgå de danske reklameregler.

- RL

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også