Ombudsmand holder øje med DR på Facebook

DR’s lytter- og seerombudsmand sørger for, at programmernes brug af Facebook ikke overstiger det acceptable.
MediaWatch

DR præsenterede for nylig, at hele 46 både radio- og tv-programmer har deres egen Facebook-profil, der skal styrke dialogen med lyttere og seere. Men det må ikke tage overhånd, mener DR’s lytter- og seerombudsmand, Jacob Mollerup, der skarpt øje med, om programmerne udelukkende benytter sig af Facebook eller også benytter sig af andre kanaler.

”Jeg vil ikke afvise, at det i nogle tilfælde kan tage overhånd, men derfor er det også vigtigt, at vi løbende tjekker kursen,” siger Jacob Mollerup til Børsen i dag.

Han husker enkelte tilfælde, hvor han har måttet træde i karakter over for programmer, der udelukkende brugte Facebook i dialogen med brugerne. Eksempelvis ved sidste europaparlamentsvalg, hvor en række debatprogrammer bad seerne stille spørgsmål til kandidaterne gennem Facebook. Der måtte Jacob Mollerup ind og forklare tilrettelæggerne, at de altså ikke på den måde indirekte må tvinge brugerne til først at begynde at bruge Facebook for at kunne deltage i programmets tilbud.

”Det må ikke gå hen og blive den eneste kommunikationskanal mellem lyttere eller seere og det enkelte program og på den måde ekskludere nogen,” forklarer han.

Men derudover lægger ombudsmanden ikke skjul på sin begejstring for de sociale medier som redskab til kommunikationen mellem programmerne og brugerne:

”Først og fremmest er de sociale netværkstjenester en god platform at være på, da vi ved, at en meget stor del af vores lyttere og seere benytter disse platforme, og vi derfor kan komme tættere på dem.”

- RL

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også