Bureauer: TV 2 overraskende svækket

TV 2-koncernen står svagere end frygtet, og styrkeforholdet på det kommercielle tv-marked er skredet i efterårssæsonens første uger.
Per Fanefjord Laursen

TV 2's hovedkanal er ramt af en vigende interesse for mange af de seermæssige fyrtårne i primetime, og nichekanalerne har ikke kræfter til at stå imod konkurrencen udenfra.

Resultatet er, at hele TV 2-gruppen står væsentlig svækket, viser den foreløbige status på tv-markedets sæsonstart i efteråret.

De indledende uger, uge 36-39, i sæsonen har gjort alvorligt ondt på hele TV 2-gruppen, der er faldet med fem kommercielle sharepoint (21-50 år). Hovedkanalen trækker koncernen ned med fire point.

“'Vild med dans' holder niveau, men titler som f.eks. 'Lærkevej', og 'Liebhaverne' ligger lige 5-10 procent under sidste år. Ikke et stort fald, men det er rigtig mange seere i TV 2-regi. Det rammer TV 2's hovedkanal på sharen. Dernæst må vi konstatere, at Zulu taber ét point, og andre nichekanaler formår slet ikke at kompensere for tabet,” siger Broadcast Researcher Michael Jensen, MEC.

Størst tab blandt kvinderne
Initiative Universals Broadcast Director Jakob Olsen vurderer, at akilleshælen for TV 2 er den fortsat relativt konservative tilgang til programformater.

“TV 2 kommer til at miste flere sharepoint i år, end både de selv havde frygtet, og markedet havde forventet. Blandt kvinderne har hovedkanalen mistet seks point de sidste fire uger sammenlignet med sidste år. Jeg spår dog, at TV 2 får hjælp med den nye aftenflade,” siger Jakob Olsen, der dog også tilføjer, at TV 2's unikke, afgørende reklamedækningsevne er usvækket trods de vigende seerandele.

TV 2-hovedkanalens tab skyldes også, at flere konkurrenter har opnået bedre penetration efter det analoge sluk i november, minder både IUM og MEC om.

TV3 ta'r markant spring
Når TV 2 taber seere, siver de som oftest videre til TV3 - en tendens, der er blevet mere end bekræftet i denne sæsonstart.

“Det gælder i særlig grad i år. TV3 har haft held med flere egenproduktioner, der ligger med tal pænt over de 200.000 seere, og det batter til noget,” siger MEC-researcheren.

TV3-gruppen har befæstet sin position med hele 3,4 sharepoint og er således kommet stærkt ind i efteråret.

“Der er tale om et væsentlig spring frem fra et niveau på 22 procent til knap 26,” siger Michael Jensen.

Kanalens lidt frækkere og langt fra politisk korrekte programvalg som 'Amalies verden' og 'Sunny Beach', leverer fine tal over 200.000. Samtidig stiger ‘Luksusfælden’ fortsat - mens gamle numre som ‘Fangerne på Fortet’ og ‘Robinson Ekspeditionen’ halter.

Det skader selvsagt heller ikke, at FCK gør en god figur i Champions League, og at alle tre TV3-kanaler kan bidrage til at trække op.

“Det tredje brand, TV3 Puls, klarer sig faktisk bedre end forventet, også taget i betragtning at kanalen er forholdsvis profilløs,” tilføjer Jakob Olsen.

Omhyggelig programplanlægning
SBS TV har de seneste par år nydt stor medvind. Programsatsningerne og især omhyggelig strategisk programlægning mellem de tre SBS-kanaler giver bonus. Men denne tv-sæson udmønter det sig indtil videre ikke i nogen voldsom fremdrift.

“SBS TV's helt store vækst kom fra 2008 til 2009. Men SBS TV vinder 1,2 sharepoint, når vi ser på tv-sæsonen til dato, og det er altid flot i hård konkurrence,” siger Michael Jensen.

SBS TV's store satsning ‘Danmark næste Topmodel’ er udnævnt til et såkaldt programfyrtårn, men det er ikke så stort, at det slår hul i loftet.

“Topmodel vipper på 135.000 seere, hvilket er samme niveau som andre Kanal 4 topproduktioner, og det samme, som det tilsvarende Topmodel-format - uden Caroline Fleming - havde på TV3 i 2005,” siger Michael Jensen og påpeger, at andre solide fyrtårne som 'Singleliv' og 'Unge Mødre' er let vigende.

Foldboldmætte seere
“SBS har traditionelt ikke formater, der brager igennem. Det er ikke SBS’ stil; de lever højt på deres klare kanalprofiler og et programflow, der virker. Og det vil også sikre yderligere vækst i 2011,” spår Jakob Olsen.

De mange Premier League-kampe på især 6’eren er overraskende ikke en faktor, der slår igennem på sharen.

“6’eren oplever tilbagegang, så på den korte bane fungerer Premier League ikke efter hensigten. Er folk fodboldmætte? Jeg tror det, og så vælger man typisk det sidst indkommende tilbud fra. Jeg tror dog, at 6’eren vil komme op på et højere niveau på sigt, men det er en lang rejse med hård konkurrence, ikke bare på fodbold men på sport generelt,” siger Jakob Olsen.

Kilder: Gallup, MEC, IUM.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også