MediaWatch

Tv-kanaler hæver priserne markant

Priserne på flere kommercielle tv-kanaler er i løbet af de sidste fem år steget med op imod 100 procent, og udviklingen fortsætter i 2011, hvor priserne ventes af stige med mere end 20 procent.

TV 2 News hæver næste år priserne med 25 procent, mens SBS’ ’mandekanal’ 6'eren med nyerhvervede rettigheder til Champions League bliver hele 43 procent dyrere, skriver Børsen.

Prisstigningerne er ikke noget nyt. De senere år er priserne på tv-kanalerne steget fem til ti gange mere end den generelle prisudvikling. Prisen på TV 3+ er som eksempel steget med 113 procent over de sidste 5 år.

Administrerende direktør i Viasat, Kim Poder, begrunder over for Børsen prisstigningerne med, at der er kommet flere danskproducerede programmer, ligesom det er blevet dyrere at købe rettigheder til Champions League.

Hos TV 2 mener man også, at de højere priser hænger sammen med større investeringer i kanalerne.

”Det, vi har gjort på News og Charlie, der stiger i pris næste år, er, at viderudvikle kanalerne, bl.a. med længere sendetid på Charlie. Vi har gjort produktet bedre,” siger direktør for kanalsalg hos TV 2, Alexander Nørgaard-Madsen.

Forbrugerrådet er bekymret over udviklingen og mener ikke, at det er korrekt, at kvaliteten er steget i takt med priserne.

- SF

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs