Tv-producenter tror på bedre 2010

Otte af de største tv-producenter har tilsammen hævet deres resultat efter skat med 115 pct. i 2009 sammenlignet med 2008. Dog var 2008 et usædvanligt svært år for flere af selskaberne. Også for Metronome, siger adm. direktør Merete Mortensen, hvis overskud blev øget fra bare 163.000 efter skat i 2008 til 3,5 mio. kr. i 2009.
Tine Brødegaard Hansen

Otte af de største tv-producenter har tilsammen hævet deres resultat efter skat med 115 pct. i 2009 sammenlignet med 2008.

Dog var 2008 et usædvanligt svært år for flere af selskaberne. Også for Metronome, siger adm. direktør Merete Mortensen, hvis overskud blev øget fra bare 163.000 efter skat i 2008 til 3,5 mio. kr. i 2009.

"Vores resultat skal ses i lyset af, at 2008 var et rigtig dårligt år, hvor vi skulle koldstarte, fordi flere af kontrakterne på vores quizprogrammer udløb. Det betød, at vi skulle starte forfra med syv til otte nye produktioner i 2008, og det koster altid mere, end når programmer kører i flere sæsoner," siger Merete Mortensen.

2010 minimum på niveau med 2009
Hun forventer, at 2010-resultatet efter skat minimum vil lande på samme beløb som i 2009. Det var et år præget af digitaliseringen af tv-signalerne, og det fik i særlig grad tv-stationerne til at gøre sig lækre over for seerne med mange nye tv-programmer, der kom producenterne til gode.

Men Merete Mortensen genkender det billede konkurrenten Blu tegner i sit årsregnskab af, at tv-stationerne betaler mindre for programmerne end tidligere.

"Vi bliver presset og samtidig er der en ny tendens i gang. For selvom store shows som X Factor, Vild med dans og Paradise Hotel fortsætter, er der kommet mange reportageprogrammer i spil, som ikke er nær så dyre at producere, og det giver mindre indtjeningsmarginaler for os," siger Merete Mortensen.

Billigere reportageprogrammer efterspørges
Det er adm. direktør for Blu Morten Mogensen enig i.

"Trenden i de senere år har været, at tv-stationer efterspørger billigere reportageprogrammer, det varer nok ved, men det må ikke gå ud over de store og fantastiske programmer, for de kan være guld værd. DR uden 'X Factor eller TV 2 uden 'Vild med dans' er ikke det samme," siger Morten Mogensen.

'X Factor' får premiere i USA i 2011, men det kan samtidig være sidste omgang i manegen for den danske udgave af programmet, som DR ikke har afsløret, om de vil fortsætte med.

Blu er "godt i gang"
Blu er en af de selskaber der ikke kom blidt ud af 2009, hvor selskabet kun fik et overskud efter skat på omkring en halv million kr. Adm. direktør for Blu, Morten Mogensen blev først ansat i februar 2010 fra en stilling som programdirektør på TV3, og kan derfor ikke udtale sig om det seneste regnskab, men han er positiv, når det gælder 2010.

"Vi har fået en god start på 2010, som forhåbentlig bliver bedre end sidste år. Vi har haft gode og succesfulde produktioner som 'X Factor' (DR1), 'Til middag hos..' (TV3) og 'Dating in the dark' (Kanal 5). 'Helvedes køkken' (TV 2) var ikke en stor seersucces, men det var et flot produceret program, så vi er kommet godt i gang med året," siger Morten Mogensen.

Hård konkurrence
Han erkender, at konkurrencen er intensiveret på produktionsmarkedet, hvor selskaberne er vokset sig større via opkøb som Monday Media eller har stærke internationale selskaber i ryggen, som Blu selv, der er en del af Freemantlekoncernen.

"Der er mange spillere, og Danmark er et lille land, så der er ikke lige så mange penge at kæmpe om, men jeg hilser al konkurrence velkommen, det giver seerne det bedste resultat."

Af samme årsag er jagten på nye penge for alvor gået ind i produktionsbranchen, hvor produktplacering ifølge medieaftalen for 2011-2014 bliver tilladt fra næste år. Samme aftale hæver beløbe i Public Service Puljen til 37,5 mio. kr. årligt i de fire år til støtte for kommercielle tv-stationers public service-produktioner.

"Både tv-stationerne og tv-producenterne leder altid efter nye penge, så det er skønt for os, at vi også har mulighed for at søge støtte via Public Service Puljen. Ud over produktplacering spirer AFP (advertising funded programming, red.) også frem. Der betaler annoncørerne en del af omkostningerne ved de store produktioner. Det er en svær øvelse, for det skal ikke udvikle sig til reklame for et produkt, men det er der også fremtid i. Så efter nogle hårde år, ser det lysere ud," siger Morten Mogensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også