Dyr kamp om tv-sportens gule førertrøje

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

En af de sikreste, men også dyreste måder at skaffe trofaste seere til en tv-kanal er at have adgang til de bedste sportsrettigheder.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.



En af de sikreste, men også dyreste måder at skaffe trofaste seere til en tv-kanal er at have adgang til de bedste sportsrettigheder.

Under det forgangne VM så man, at Canal 9 for alvor fik sparket døren ind til danskernes stuer, da kanalen sendte 21 kampe, og TV 2 havde ligeledes stor seertalssucces med sit VM, og netop nu hitter Tour de France blandt seerne.

I det hele taget er de mest attraktive sportsrettigheder det måske væsentligste konkurrenceparameter mellem tv-kanalerne, og det kan tydeligt aflæses i den priskurve, som især fodboldrettigheder har udviklet sig i.

1,1 mia. for superligaen
Eksempelvis steg superligarettighederne med hele 45 pct. til 1,1 mia. kr., da den seneste treårsperiode blev forhandlet på plads.

VM, EM, den engelske Premier League og Champions League er andre fodboldbegivenheder i A-klassen af sportsrettigheder, hvor priserne er kommet helt derop, hvor mange kanaler har givet afkald på eksklusiviteten og i stedet deler rettighederne med andre kanaler.

Det omvendte gælder sportsgrene som badminton, ishockey og håndbold. Her er konkurrencen ikke så stor, og flere mindre sportsgrene må i modsætning til fodbold kæmpe for at komme på tv, mens tv-kanalerne kæmper om at få lov at vise de bedste fodboldkampe.

"Som med andre varer kan man inddele sportsrettigheder i forskellige grupper i forhold til pris og prisstigning," siger TV 2 Sports adm. direktør, Claus Bretton-Meyer

"De mest eftertragtede rettigheder stiger normalt en hel del - også i økonomisk pressede tider, som vi har oplevet på det seneste. De bredere, nationale rettigheder som f. eks. ishockey, badminton og håndhold er i langt højere grad påvirket af udsving i konjunkturerne," fortæller han.

For en sportskanal som TV 2 Sport er attraktive sportsrettigheder i sagens natur et must for at opnå succes, men de bredere tv-kanaler dyster gerne med, fordi sport også kan sælge en bred kanal.

Det rigtige er guld værd
"De rigtige rettigheder kan være guld værd for en tv-kanal. I øjeblikket glæder vi os f. eks. over en af vores rigtige gode rettigheder, nemlig Touren. Det er egentlig ikke en klassisk rettighed for en kanal som TV 2, men den er bygget utroligt stærkt op og er en juvel for os," siger Michael Dyrby, direktør for nyheder og sport hos TV 2.

Henrik Ravn, nordisk direktør for SBS TV, som ejer Kanal 5 og 6' eren, kan let nynne med på den melodi, da sportsrettigheder har været en central del af den kanalopbygning, som SBS har foretaget, siden man i 2004 for første gang fik fat i den spanske liga.

Loyalt publikum
"Det har stor betydning, når man skal lancere en kanal. Sportspublikummet er et meget loyalt publikum, som følger rettighederne efter kanalen. Vi er gået meget efter Brettigheder som spansk fodbold og dansk pokalfodbold. Det har vi kunnet give førsteprioritet, i stedet for at det ville ligge som anden-eller tredjeprioritet hos en af de andre," siger han og sammenligner det med at spekulere i en aktie, som man øjner potentiale i.

Men der skal kroner på bordet for at få fingre i sportsrettighederne, ikke mindst fordi antallet af interesserede er steget, i takt med at nye kanaler er kommet til. I de glade monopoldage hed det bare DR, så kom TV 2 til, men nu står kampen mellem de statsejede og så f. eks. TV3+, Canal 9 og Kanal 5. Det presser prisen i vejret.

Hos SBS TV har man senest erhvervet rettighederne til Premier League, og det er klart den største sportsinvestering i virksomhedens historien.

"Det er da en væsentlig post, vil jeg sige, men vi risikerer ikke forretningen på det, fordi vi ikke har rettighederne eksklusivt," siger han.

Fodbold i 11 timer
Men rettighederne betyder, at SBS-kanalen om lørdagen nu kan sende først engelsk og så spansk fodbold fra kl. 13 og stort set uafbrudt indtil midnat, og så har man fat i de fodboldgale seere.

Den nyeste spiller i klassen af tv-kanaler er Canal 9, og her har man brugt attraktive sportsrettigheder som en måde at komme ind i tv-markedet på.

Vigtigt i konkurrencen
"Sportsrettigheder et vigtigt konkurrenceparameter, fordi sport bliver sendt live, og det vil kunderne gerne betale for," forklarer direktør Johan Kleberg, som netop har mistet Premier League-rettighederne til Canal+ i de nordiske lande.

"Selvfølgelig er det et tab, men vi har stadig det meste spanske fodbold og har også købt andre gode rettigheder som f. eks. EM 2012," siger han.

Tv-direktørerne kan ikke helt blive enige om, hvorvidt priserne vil fortsætte med at stige til vejrs.

Både Michael Dyrby og Henrik Ravn tror, at priserne på de dyreste sportsrettigheder er ved at have nået toppen.

"Set over 10-20 år er det rigtigt, at priserne er eksploderet, men i år, næste år og næste år igen vil der ske en forandring, og f. eks. de store slutrunder vil stagnere i pris, Champions League og Premier League vil fortsætte op, mens andre rasler ned," mener Michael Dyrby.

Men Johan Kleberg fra Canal 9 tror ikke på det.

"Generelt tror jeg ikke, at det vil ske for toprettighederne. Hvis ingen vil se med, falder priserne, men jeg tror, at seningen og efterspørgslen vil stige," siger han.

Til gengæld forudser Johan Kleberg, at sportsseerne vil skulle have flere penge frem for at kunne følge de store sportsbegivenheder.

"Antallet af seere og betalingsviljen er afgørende, fordi annoncekroner ikke alene kan finansiere rettighederne. Men de sportsinteresserede vil komme til at betale ekstra, fordi de ikke-sportsinteresserede i dag betaler for sport i tv-pakker, og de vil ikke betale mere. Det vil ske inden for tre-fem år," vurderer Canal 9-direktøren.

1,5 mio. så VM-finalen
Og så er der det med antallet af seere. Selv om rettighederne er hundedyre, er det ikke sikkert, at antallet af seere står mål med investeringen.

Champions League giver ikke nødvendigvis mange seere, men til gengæld meget dedikerede seere. Man skal op på landsholdsplan, for at sporten bliver et forsamlingshus for hele nationer.

"VM-finalen gav os 1,5 mio. seere i 2. halvleg. Ikke meget andet kan generere så store seertal. Det er kun store nyheder, stor fiktion og så store sportsbegivenheder, der kan det," siger Michael Dyrby.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også