”Med 3D er det hele helt anderledes”

Discovery Channel kan i år fejre 25 års jubilæum, og i den anledning var MediaWatch inviteret med til London, hvor planerne for en ny 3D-kanal blev fremlagt for verdenspressen. Sammen med Sony og canadiske IMAX vil Discovery i slutningen af i år introducere en 24- timers 3D-kanal på det amerikanske hjemmemarked. 3D er en del af fremtidens mediebillede, og derfor skal Discovery selvfølgelig være med på den vogn, siger den øverste chef for Discovery, David Zaslav:
Christian Grunert Pedersen

Discovery Channel kan i år fejre 25 års jubilæum, og i den anledning var MediaWatch inviteret med til London, hvor planerne for en ny 3D-kanal blev fremlagt for verdenspressen.

Sammen med Sony og canadiske IMAX vil Discovery i slutningen af i år introducere en 24- timers 3D-kanal på det amerikanske hjemmemarked. 3D er en del af fremtidens mediebillede, og derfor skal Discovery selvfølgelig være med på den vogn, siger den øverste chef for Discovery, David Zaslav:

”Man kan som bekendt ikke gå imod den teknologiske udvikling. Hvis 3D bliver den foretrukne måde at se tv på i fremtiden, så er det selvfølgelig godt for os, for flere af vores programmer tager sig rigtig godt ud i 3D. Men uanset hvad, er det afgørende for os at være med på noderne, da innovation altid har været en del af vores DNA,” siger David Zaslav.

3D er en dyr fornøjelse
Den største udfordring er økonomisk, forklarer Zaslav, for 3D er på nuværende tidspunkt ekstremt dyrt at producere:

”Det er langt billigere for os at producere et program i 3D, end det er at konvertere eksisterende programmer, som frame-by-frame vil koste 100 gange mere end standard-opløsningen på nuværende programmer,” siger John Honeycutt, der er øverst ansvarlig for udviklingen af 3D hos Discovery.

HD-konvertering langt om længe har fundet et rimeligt prisleje, men den koster blot det halve af, hvad det koster at konvertere 3D i øjeblikket. Så nu handler det om at finde en rimelig konverteringspris, siger han.

Samme teknologi
”Vi vil være det brand, man først tænker på, når man hører ordet 3D, og vi vil også være de første til at levere indholdet. Men det er bare ikke lige til. Overgangen til HD var ganske vist også omfattende, selvom produktionsprocessen var meget den samme som før. Med 3D er det hele helt anderledes og endnu sværere end med HD,” forklarer Honeycutt.

3D er dog ikke et spørgsmål om enten-eller, for fremtidens fjernsyn vil formentlig alle være 3D-kombatible, men teknologien vil udover ny software være den samme. Allerede nu er Sony og Samsung begyndt at reklamere for deres 3D-fjernsyn.

Den tredimensionelle oplevelse vil blot være en valgmulighed ved nogle tv-programmer, og det har heller aldrig været tankegangen, at alle programmer skal være i 3D, siger John Honeycutt.

”3D-programmer er ikke ligesom alm. udsendelser. Du fortæller en historie anderledes i tre dimensioner, end du normalt ville gøre, så jeg kan heller ikke forestille mig, at nyhedsudsendelser f.eks. bliver i 3D. Vi har en del programmer, hvor seerne formentlig ville få det fysisk dårligt af at se det i 3D, men den største udfordring er i sidste ende dem, der ikke kan se 3D, fordi de ikke kan se på det ene øje eller bare har et fysisk handikap, der forhindrer dem i at se 3D,” vurderer han.

Havde brug for hjælp
Sportsprogrammer og naturprogrammer fungerede som dynamoer i udviklingen af HD, og det samme vil gøre sig gældende med 3D, mener Honeycutt.

Discovery vil i første omgang kun levere en tredjedel af indholdet til den nye kanal, mens IMAX og Sony leverer resten. IMAX har i forvejen et omfattende udvalg af 3D-produktioner på lager til kanalen. Som dansker må man en tur i Tycho Brahe Planetariet, hvis man vil opleve en IMAX-produktion.

”Normalt ville vi have gjort det alene, men vi har ganske enkelt haft brug for hjælp til at kunne gøre det ordentligt. Der er en del teknologiske udfordringer i 3D, som ville have gjort det svært
for os. Desuden satser Sony virkelig stort på 3D, og IMAX har ambitioner om at nå ud til mange flere lande og tv-skærme i USA, så samlet står vi virkelig stærkt,” siger David Zaslav.

Europæiske Discovery-fans må væbne sig lidt med tålmodighed, før de kan komme med på 3D-bølgen. I første omgang vil Zaslov hellere se på, hvordan andre aktører griber det an i f.eks. Storbritannien, hvor den Murdoch-kontrollerede BSkyB også barsler med 3D:

”Måske ville det være bedre for os at tilbyde 3D-indhold via video-on-demand eller levere det som en del af Sky's egen 3D-kanal, snarere end at satse entydigt på vores egen kanal som i USA,” siger han.

3D uden brillerne
For tv-seerne vil det ikke blive det helt store chok at skifte til de 3D-kombatible fjernsyn, da de ikke adskiller sig fra alm. HD-fjernsyn. Det er kun fjernsynets software, det kommer an på og så selvfølgelig brillerne. Og netop brillerne arbejder man også for at finde en løsning på:

”Vi håber, at vi sammen med en række andre tv-producenter kan være med til at videreudvikle den autostereoskopiske teknologi, hvor man ikke behøver brillerne, men det er en langsom proces. Og
igen er det et spørgsmål om økonomi,” siger John Honeycutt.

Reaktionerne oven på VM-kampene i 3D har til gengæld været virkelig positive i Storbritannien, men det kommercielle potentiale kan vi først få et fingerpeg om til jul, siger David Zaslav.

”Vi var først med en HD-kanal i USA i 2002, og nu har vi syv HD-kanaler i USA. Det indhold, vi producerer, tager sig simpelthen bedre ud i HD, så jo tættere på virkeligheden, vi kan komme, jo
bedre. Så det er med andre ord et naturligt led i vores overordnede strategi, at vi nu satser på 3D, for vi har altid været først med ny teknologi,” siger David Zaslav.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også