Discovery: ”Nu går vi efter kvinderne”

Discovery Channel har traditionelt været henvendt mænd i de 25 år, den har eksisteret, og selvom Animal Planet har været en familiekanal, har der mildt sagt været knap så meget stof til kvinderne i tv-giganten Discoverys efterhånden omfattende kanalportefølje. Men tiden, hvor Discovery kun tilbød programmer om hajer og 2. Verdenskrig, er for længst forbi - og nu går Discovery efter den kvindelige målgruppe og udruller en ny livstilskanal til kvinderne.
Christian Grunert Rantorp

Discovery Channel har traditionelt været henvendt mænd i de 25 år, den har eksisteret, og selvom Animal Planet har været en familiekanal, har der mildt sagt været knap så meget stof til kvinderne i tv-giganten Discoverys efterhånden omfattende kanalportefølje.

Men tiden, hvor Discovery kun tilbød programmer om hajer og 2. Verdenskrig, er for længst forbi - og nu går Discovery efter den kvindelige målgruppe og udruller en ny livstilskanal til kvinderne.

Livsstilsprogrammer for kvinder
For et par år siden relancerede Discovery det, der tidligere var kendt som The Learning Channel (TLC), som den nye kanal for kvinder. TLC har indtil nu kun været tilgængelig i USA, hvor den er blevet en af de mest sete livsstilskanaler for kvinder. Men fra 2011 vil kanalen blive tilgængelig i 75 nye lande, der iblandt Danmark, siger den adm. direktør for Discovery Communications, David Zaslov, da MediaWatch møder ham i London:

”TLC er i dag en af de mest sete tv-kanaler i USA, og det demonstrerer vældig fint, hvordan kanalen er blevet den førende kreative force i forhold til livsstilsprogrammer for kvinder. Ved at implementere vores populære kvinde-franchise i flere lande kan vi skabe et stærkt supplement til Discovery Channel i vores globale brand-portefølje og dermed attraktivt indhold for kvinder til vores annoncører,” siger David Zaslov.

Norge som testland
Kanalen har kørt som et eksperiment i Norge siden marts, og siden har nordmændene som de eneste europæere kunne følge med i diverse reality- og livsstilsprogrammer. Planen er desuden, at den internationale TLC skal sende de mest populære livsstilsprogrammer fra bl.a. Discoverys Travel and Living-kanal, Animal Planet og den nye Investigation Discovery.

Hvorfor valgte I Norge som testland?

”Det skandinaviske marked er et af de områder, hvor vi har den største markedsshare overhovedet. Og så er der jo faktisk meget større konkurrence på kvindestoffet end på det stof, der traditionelt henvender sig til mænd - særligt i Norge,” siger Zaslov.

25 års nysgerrighed
På dagen, hvor selskabet kan fejre 25 års jubilæum, kan Discoverys direktør se tilbage på noget nær én lang succeshistorie, siden grundlæggeren John S. Hendricks fandt på at lave en betalingskanal med noget så mærkværdigt som populærvidenskabelige dokumentarer om bl.a. teknologi og historie. Discovery blev også hurtigt et hit uden for USA, og det er der en helt naturlig årsag til, mener David Zaslov:

”Hos Discovery har nøgleordet altid været nysgerrighed. Vores programmer skal vække nysgerrigheden hos dem, der ser det. Selvom klodens mange kulturer kan være vidt forskellige, så har vi i 25 år kunne se, at det samme indhold virker alle steder, hvis bare kvaliteten er i orden”.

Discovery Channel blev tilgængelig for de danske seere allerede i 1989 som en af de første udenlandske betalingskanaler, og tidligt i 2000 begyndte man for første gang at sende programmer på dansk.

Discovery Communications kan i dag kalde sig verdens største non-fiction medieselskab med over 100 kanaler i 170 lande. Og på trods af den økonomiske krise har selskabet øget investeringerne i eget indhold, så de nu bruger knap 4,8 milliarder kroner om året på programmer. Discovery barsler samtidig med en ny børnekanal i USA sammen med legetøjsfabrikanten Hasbro, og en Oprah Winfrey-kanal.

David Zaslov forventer dog, at fremtidens helt store vækst skal komme fra Central- og Østeuropa.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også