TV 2 taber seere

Digitaliseringen af tv-signalet er del af årsagen til, at TV 2’s seertal er dalet dette forår. Konkurrencen er hård fra andre kanaler, men også mislykkede programsatsninger bærer ansvaret for nedgangen.
MediaWatch

TV 2 har i løbet af foråret sammenlagt tabt 8,8 pct. af seer-andelene i målgruppen af personer mellem 21 og 50 år. Det skriver berlingske.dk.

En del af årsagen til tilbagegangen kan tilskrives skiftet fra analogt til digitalt sendesignal. Siden skiftet til det nye tv-signal i efteråret, har mange danskere, der tidligere kun så TV2 og DR, fået adgang til de kommercielle kanaler.

TV-director hos mediebureauet Carat, Mikael Ostenfeld, peger på, at populære programmer på fx TV3 har været med til at trække seere væk fra TV 2. Men programsatsningerne på TV 2 har heller ikke været stærke nok.

”De har ikke været skarpe nok i deres programflade og i deres programplanlægning. Det virker som om, man ikke helt har været sikker på, hvad TV 2 skal stå for. Og når konkurrenterne så samtidig har gjort det rigtig godt, så bliver det svært,” siger han.

Det er på hovedkanalen, at TV 2 taber seere. Mens TV 2 Zulu og TV 2 Charlie er gået frem, har TV 2 tabt 12,2 pct. af seerne. Problemet for stationen er bl.a., at nye programmer som ”Helvedes Køkken” og talkshowprogrammet ”Den nøgne sandhed” ikke har formået at tiltrække så bredt et publikum som tidligere TV 2-succeser.

”De har nogle mangler i deres programudvalg. Blandt andet har de ikke et flagskib som ”Vild med dans” i foråret, og så mangler de pludselig noget at tiltrække de store mængder med,” siger media researcher fra mediebureauet Mediaedge:cia, Michael Jensen til Berlingske.dk.

Bedre ser det ud for Viatsat-kanalerne, der er gået frem med 11 pct. i seerandele. Det er bl.a. den nye kanal, TV3 Puls, og reality-hittet, ”Paradise Hotel” på TV3, der har trukket seere til.

- SF
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også