Ishockey sender TV 2 Sport til tops

De tv-kanaler, der kunne vise de store sportsbegivenheder, vandt markedsandele i sidste uge, mens TV 2 tabte højde.
Per Fanefjord Laursen

Dækning af de store begivenheder med dansk fodbold, dansk ishockey og motorsport påvirkede seerandelene på tv i sidste uge.

Det var ikke overraskende TV 2 Sport, som med VM i ishockey relativt set var den helt store vinder i den forgangne uge. TV 2 og MTG's fælles sportskanal hentede sig en kommerciel seerandel på næsten fem procent og overgik i sidste uge i målgruppen 21-50 år både Kanal 4 og TV3 Puls og var ikke så langt fra TV 2 Zulu.

"Den fortsatte dækning af Danmark i VM i ishockey lover godt for TV 2 Sport i denne uge - som en fin kompensation for, at SAS ligaen er forbi," siger Broadcast Researcher Michael Jensen,Mediaedge:cia

Tre gode sportstilbud
TV3-kanalerne nød også godt af sportens tiltrækningskraft. Den løftede alle tre kanaler, TV3, TV3+ og TV3 Puls, og udløste en samlet fremgang på næsten to procentpoint.

Størst var gevinsten for TV3 Puls, som blev hjulpet på vej af tre interessante sportstransmissioner: ishockeykampen fra A-VM mellem Danmark og Rusland, som blev sendt på Puls efter aftale med TV 2 Sport, Europa League finalen samt det traditionsrige Formel 1 løb fra Monaco. Ishockeykampen havnede hos TV3 Puls, fordi TV 2 Sport samtidig skulle transmittere fra sidste og afgørende runde i SAS ligaen.

Rekord til pokalfinalen
For SBS TV's kanaler var billedet lidt mere broget. Mens Kanal 5 gik over et procentpoint frem, gik Kanal 4 næsten ét procentpoint tilbage. Samlet fik SBS TV en fremgang på 0,5 procentpoint.

En væsentlig årsag til Kanal 5's fremgang var dækning fra Landspokalturneringen i fodbold, som traditionen tro blev afviklet Kr. Himmelfartsdag. I næsten 2,5 time fulgte i gennemsnit 266.000 seere kampen. Det gør landspokalfinalen til det mest sete program på SBS TV's kanaler i 2010.

TV 2 har haft en periode på fire uger med over 40 procent i kommerciel seerandel, men i sidste uge faldt den til kun 36,4 procent. Det var primært seningen på torsdag, fredag og lørdag aften, hvor seerne svigtede TV 2,

"Noget kunne tyde på, at miniferien omkring Kr. Himmelfartsdag ramte TV 2's profilprogrammer hårdere end TV 2's kommercielle konkurrenter. Et godt eksempel er sangprogrammet 'All-Stars', som efter seertal i omegnen af de 800.000 seere de forudgående uger kun fik lidt 600.000 seere i fredags. Samtidig formåede TV 2's nichekanaler kun at vinde lidt af det tabte," siger Michael Jensen. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også