Kundemagasiner vejrer morgenluft

Aller Client Publishing og Datagraf, der er blandt de største producenter af kundemagasiner, oplever igen kundevækst oven på krisen.
Tine Brødegaard Hansen

Selvom nogle kunder er faldet fra, er andre kommet til. Sådan lyder meldingen fra både Aller Client Publishing, der laver kundemagasiner for bl.a. Team Danmark og Wonderful Copenhagen samt fra Datagraf med kunder som Irma og Tryghedsgruppen. Begge hører til største udgivere af kundemagasiner herhjemme.

"Nogle virksomheder er røget ud af kundemagasinmarkedet, det så Aller Client Publishing allerede for et år siden, da vi mistede en del kunder. Der ramte krisen kundemagasinmarkedet, fordi det er en nem post at skære i," siger Heidi Lundehøj, kontaktdirektør i Aller Client Publishing. Det er en del af Chili Group, som er ejet af Aller Media.

Over budget
Aller Client Publishing har forbedret resultatet med en mio. kr. på de første seks måneder af regnskabsåret 09/10, der startede 1. oktober sammenlignet med samme periode sidste år og er nu oppe på i alt er 22 kunder, inden for blandt andet medicinal-, detail- og rejse-branchen.

"I det nuværende regnskabsår har vi fået tolv nye kunder, der mere end opvejer de kunder, vi mistede, da nogle virksomheder røg ud af kundemagasinmarkedet på grund af krisen. Så vi går styrket ud af krisen," siger Heidi Lundehøj.

Større fokus på kundemagasiners salg
Danske Bank er en af de virksomheder, der har stoppet deres magasin. Det kan ifølge Heidi Lundehøj være et eksempel på, at virksomhederne har fået fokus på, at kundemagasinet skal have en tæt nærhed til de produkter, de sælger.

"Jo længere der er til det reelle produkt, virksomhederne sælger, jo mindre er argumenterne nok for at fastholde et kundemagasin i en krisetid. Men kundemagasiner har også et brandingformål, og engelske undersøgelser viser, at et kundemagasin kan øge kundeloyaliteten med 32 procent," siger Heidi Lundehøj.

Hun forventer yderligere vækst ud over de 22 kunder, Aller Client Publishing har i dag på 25 procent i næste regnskabsår. Onlinemagasiner er et af de områder inden for kundemagasiner, der også vil vokse kraftigt i de kommende år, mener hun.

Flere kunder end før krisen
Client Publishing-chef i Datagraf Claus Krogh har ansvaret for den redaktionelle styring af kundemagasinerne i selskabet. I 2008 var Datagraf redaktør for 20 magasiner i øjeblikket er antallet 22 magasiner.

"Nogle af vores kunder har lukket deres magasiner, men nye er kommet til," siger Claus Krogh.

Siden nytår har Datagraf fået tre nye kundemagasinkunder i hus. Flere af de nye kunder har enten nedlagt stillinger internt og ønsker produktionen af kundemagasinet outsourcet, eller også ønsker de hjælp til at gøre deres magasin bedre, siger Claus Krogh.

"Vi oplever en stigende efterspørgsel på 'magasin-konsulentydelser' fra virksomheder, der har brug for hjælp til at snitte deres redaktionelle koncept til, så det sidder lige i skabet."

Kvaliteten skal op
Den del af væksten kan hænge sammen med krisen, mener Claus Krogh.

"Krisen har skærpet kundernes bevidsthed om, at hvis de skal bruge de penge, det koster at udgive et trykt magasin, skal det være optimalt," siger han.

Claus Krogh kan ikke oplyse omsætning eller resultat for sin del af Datagraf, der samlet set har en omsætning på 321 mio. kr i 08/09 men samlet set fik et resultat på minus 24 mio. kr. Koncernen har afdelinger i Århus, København, Stockholm og Oslo.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også