Tv-reklame: Plads til prisfald

Priserne på tv-reklamer kan være på vej endnu længere ned, lyder det fra flere stemmer i branchen.
MediaWatch

Udbuddet af tv-reklamer er større end efterspørgslen, og de prisfald, som reklamemarkedet har oplevet de senere år, kan forsætte. Det skriver Børsen, som har talt med en række aktører på reklamemarkedet.

”Der er plads til yderligere prisfald i 2010, om end det bliver i mindre skala i forhold til 2009,” siger Mediacoms tv-director, Finn Kristensen.

Han uddyber, at tv-stationerne satte listepriserne ned i november, og han spår, at der ikke er udsigt til, at der bliver udsolgt i reklameblokkene.

Digitaliseringen af sendenettet har desuden betydet en bredere distribution af betalingskanalerne, som derfor kan tilbyde større eksponering af reklamer. Hvis udbuddet ikke kan følge med efterspørgslen kan priserne per seer dog falde.

”Hvis udbuddet stiger markant, mens efterspørgslen på TRP (Target Rating Point, red.) kun stiger marginalt, vil dette drive priserne yderligere ned – eller i hvert fald sikre det nuværende lave prisniveau,” skriver tv-director, Janus Sørensen, på Carats hjemmeside.

TV 2, der sidder på 60 pct. af reklamemarkedet, oplever også denne udvikling.

”Der er ikke noget, der tyder på, at tv-seeningen vil falde foreløbig, og det er jo grundlæggende positivt for mediet som sådan. Men det kan give noget pres på priserne, hvilket er en omkostning, vi må leve med i 2010,” siger TV 2’s annoncedirektør, Flemming Rasmussen.

- SF
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også