Hegelund: Tv-død udskudt på ubestemt tid

Multitasking foran tv'et er i massiv vækst. Det underminerer tanken om tv's tilbagetog - men udfordrer til gengæld tv-reklamemarkedet, skriver Susanne Hegelund.
Louise Buus Madsen

Sidder du med laptoppen på skødet hver aften og ordner bankforretninger, bestiller sommerferie, går på Facebook, besvarer mails eller ser video på YouTube – mens fjernsynet kører i baggrunden? Så er du ikke alene.

En helt frisk amerikansk undersøgelse fra analyseinstituttet Nielsen viser, at ”samsening” mellem net og tv i USA det seneste år er vokset med 35 procent. For et år siden brugte amerikanerne 2,5 time om måneden foran fjerneren, mens de samtidig tastede løs på computeren. I dag er der gang i webben 3,5 time om måneden foran det flimrende tv-apparat.

Småtterier i amerikanernes samlede mediebillede, men givetvis et fænomen i voldsom stigning - også herhjemme. Uanset hvornår man sender en mail fra sin bærbare foran tv i primetime, er der svar tilbage asap fra alle de andre, der også sidder med en laptop på skødet eller en mobil i hånden, mens tv kværner i baggrunden.

I takt med bedre tv-apparater og bærbare computere samt mere avancerede mobiler og naturligvis iPads vil multitasking mellem web og tv derfor kun gå én vej, som også Nielsen-tallene indikerer. Det er opad.

Og hvad betyder det så:

  • Vi ønsker mange forskellige himstergimser at hygge os med og ikke én stor multi-tingest. For ti år siden var vi ellers sikre på, at alle danskere anno 2010 havde et stort, interaktivt tv/web-apparatur stående. Det var det, vi arbejdede frem imod i de år i forsøget på at få det hele til at smelte sammen til ét medie. Vi blev klogere! Det klassiske tv-apparat, ikke mindst i fladskærm og hd-kvalitet, er et større hit end nogensinde. Ditto er den bærbare og mobilen. Og altså gerne på én gang.
  • Tv-reklamer kan få en række udfordringer, for hvem vil reklamere, hvis ”seerne” reelt ikke ser hverken udsendelser eller reklamer, fordi tv i et vist omfang bare bliver baggrundstapet til online-aktiviteter. En ting er at multitaske med et strikketøj, som moster Oda gjorde i halvfjerdserne, mens Otto Leisner præsenterede lørdagens Pladeparade på monopolkanalen DR. Selv under en magnet som X Factor har familiens yngste i dag samtidig gang i TV 2-spillet GoSupermodel med veninderne, som så sidder hjemme og ”ser” X Factor, mens de samtidig kigger i hinandens virtuelle garderobeskabe. I skrivende stund kører TV3's 'Til middag hos Frederik Fetterlein' over skærmen, mens den mellemste og jeg på hver vores bærbare har gang i hhv. nærværende Mediawatch-klumme og en Ekstra Bladets skoleservice opgave. Samtidig med, at vi lejlighedsvis tjekker mails, web-nyheder, Facebook, m.v. Fetterlein – ja, vi når stort set kun at registrere, at han har godt med selvbruner på, mens fjernsynet kværner videre.
  • Fremtidens seer-målinger skal derfor fintunes til at kunne finde vej i endnu mere multitasking end i dag, hvis annoncørerne skal have fuld valuta for reklamepengene. Er vi 20 procent opmærksomme på tv’et? Eller kun 5? Ikke en helt nem opgave.
  • Sluttelig: Fjernsynets død er fortsat udskudt på ubestemt tid. I USA er de oppe på fem timer dagligt nu ifølge de allerseneste tal! Vi er herhjemme bagud med to timer, der er noget at indhente. Og nu kommer der Hammerslag, danskerhit numero uno. Selv i vores lille familie lægges legetøjet væk, nu skal der gættes huspriser!

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også