Kommercielt tomrum giver DR forspring

Initiativet på tv-markedet ligger helt og aldeles hos DR i årets første uger, mens de kommercielle kanaler venter på annoncørerne.
Per Fanefjord Laursen

Uge 1 er traditionelt præget af kommerciel passivitet på tv-markedet - det gælder også i 2010.

Mens DR straks er begyndt at søsætte sine nyheder i det nye år, er menuen genudsendelser, nyheder og indkøbt tv hos de kommercielle spillere i uge 1.

På TV 2's seertopliste ses eksempelvis regionalprogrammer kl. 19.30 på de første tre pladser, efterfulgt af Nyhederne kl. 19.00 på de næste 2 pladser.

"Det er altså ren nyhedsdækning og ingen underholdning og fakta, som ellers normalt er repræsenteret, der topper listen," siger Jesper Thorhauge, Broadcast Planner, hos Initiative Universal, der analyserer markedet på bureauets site, Frontbox.

Undtagelsen er TV 2's nye talkshow, 'Den Nøgne Sandhed', der rent faktisk er gået i luften, men dog ikke med topseertal.

Flotte seertal
DR er ikke afhængig af annoncemarkedets efterspørgsel på ratings, og har de senere år gjort en dyd ud af at skyde de store satsninger i gang allerede i uge 1 for at få et forspring især i forhold til TV 2.  Det er også tilfældet i 2010.

Både 'Livvagterne' og flagskibet 'X Factor' har netop demonstreret særdeles flotte tal med henholdsvis 1,3 mio. og 1,5 mio. seere. 

Eneste positive nyhed for det kommercielle marked er, at DR ikke vinder ind på de yngre seere. Målt på share ligger DR1 helt nede i indeks 77 i den unge (personer 20-40 år) målgruppe, i forhold til samme periode 2009, konstaterer bureauet.

Det er også værd at notere at tv-forbruget ligger på et højere niveau end i samme periode i 2009, og det er nichekanalerne som DR2, MTV, Kanal 4 og 3+, som står for fremgangen på shareniveau. (Blandt de 20-40 årige).

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også