Zulu-auktioner i gang

Zulus nye online auktioner af reklametid til den unge Zulu-målgruppe hæver næppe kanalens indtægter her og nu, men presser konkurrenterne.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 besluttede for nylig som noget helt nyt at udbyde alle ratings på TV 2 Zulu via en online auktion én gang om ugen. I går tirsdag blev den anden auktion gennemført for de ratings, der leveres i januar og februar.

Mediabureauernes foreløbige konklusion er, at systemet er brugervenligt, men næppe giver flere indtægter for kanalen.

Mediacom, OMD og Initiative Universal har begge købt Zulu via auktionen. Sidstnævnte oplyser, at bureauet helt sikkert også vil gøre det fremover, så længe det kan svare sig på pris og dækning.

Bureauerne tror dog ikke, at auktionerne i det nuværende marked vil føre til, at priserne ryger over det minimum, som TV 2 fastsatte på 500,- kr pr. trp (30 sec), men der kan opstå undtagelser.

"Men næppe mange - Zulu lå med en gennemsnitlig belægning i 2009 på blot ca. 7 procent," siger Broadcast Director Jacob Olsen, Initiative Universal.

Flere penge
Der er ikke enighed om, hvorvidt auktionsmodellen bidrager til at øge TV 2's omsætning.

"De har efter min mening overvurderet Zulus værdi på mediaplanen – det gælder for 9 ud af 10 annoncører, at Zulu reelt kan undværes ud fra et dækningsmæssigt synspunkt," siger Jacob Olsen, Initiative Universal.

Mediacom er enige i, at de første runder ikke gavnede TV 2 meget, men bureauet regner med, at det bliver et samlet positivt resultat for TV 2 set over et længere forløb.

OMDs Trading Director Claes Braagaard siger:

"På den korte bane gavner det nok annoncørerne mere end det gavner TV 2. Billedet vil dog formentlig ændre sig henover de traditionelle højsæson måneder april/maj, hvor efterspørgslen stiger og dermed kan presse prisen i vejret. Samtidig vil det undre mig meget, om ikke man vil gøre en ihærdig indsats henover forhandlingsperioden for at få flere annoncører på Zulu og derved øge efterspørgslen og indirekte prisen."

Salgsdirektør Peter Olafsson, TV 2, mener det er for tidligt at drage konklusioner på det nye auktionsprodukt.

"Vi skal nogle måneder længere hen. Men jeg kan sige så meget, at vi stadig er meget glade for produktet."

Presser konkurrenterne
Øget indtjening fra Zulu kan altså være svær at skimte, til gengæld kan Zulu-auktionerne lægge et generelt pres på trp-priserne på alle nichekanaler, der lever af at være stærke i de yngre målgrupper - altså også TV3 og SBS TV kanalerne.

"TV 2 har naturligvis kendt til konsekvenserne af Zulu-auktionerne, hvor én konsekvens i sagens natur kan være, at konkurrenterne bliver presset på priserne," siger Tv Director Finn Kristensen, Mediacom.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også