Kendte skal trække seere i 2010

Kendte mennesker som fodboldtrænere og anderledes portrætter er nogle af de tv-godbidder, tv-producenterne vil forsøge at få på skærmen i 2010.
Troels Gadegaard Frølich og Tine Brødegaard Hansen

Programformater, der har vist deres værd på skærmen i andre lande, står højt på listen, når tv-producenterne gør høsten op fra dette års tv-messe i Cannes.

"Vi købte nogle formater, som jeg desværre ikke kan sige så meget om - andet end, at det er gode, gedigne sager med mange års imponerende track-record bag sig," siger Merete Mortensen, adm. direktør i Metronome.

Via sin ejer, Shine Group, der opkøbte Metronome tidligere på året, har hun adgang til en række programformater, der har gået deres sejrsgang i andre lande. Merete Mortensen forventer sig især meget af realityformaterne.

Når det gælder Metronomes eget formatsalg på tv-messen Mipcom, er dokumentarserien om sangglade ældre et hit.

"Der er heldigvis mange lande, som stadig er interesseret i at lave en lokal version af "Gangstativerne", og det lover godt," siger Merete Mortensen om serien, der blev sendt på TV 2 i år.

Mastiff tror på 'Celebrity Coach'
Mads Ulrick Holmstrup, direktør i Mastiff, er generelt imponeret af udbuddet i Cannes, hvor der var mange stærke formater i spil. Mastiff har dog ikke været blandt branchens mest aktive indkøbere.

”Vi har et ret stort katalog gennem Zodiak-koncernen, så vi har ikke haft den helt store pengepung fremme,” siger Mads Ulrick Holmstrup.

Han fremhæver især formatet 'Celebrity Coach', der trak en share på 34 procent over sine to første sæsoner i Irland. Her får en række kendisser til opgave at træne hvert sit amatørfodboldhold, og formatet har vist sig at have en stærk appel til begge køn, fordi det kombinerer realitygenren med sport.

”Celebrity Coach er især oplagt i forhold til, at vi har et VM med dansk deltagelse til sommer,” siger Mads Ulrick Holmstrup.

Derudover fremhæver han formatet 'The Cube', som Mastiff har de skandinaviske rettigheder til. Showets deltagere skal gennemføre en række opgaver inde i en gennemsigtig boks, og hver udført opgave udløser en kontant gevinst.

”Det er helt specielt, fordi produktionsformen er ny. Der er 42 kameraer på, og formen minder om filmen 'The Matrix',” siger Mads Ulrick Holmstrup.

Strix på vej med egenudviklede programmer
Hos Strix, tror adm. direktør Fredrik Hillerbrand også på, at kendte mennesker kan trække seere.

"Vi har to nye spændende og anderledes portrætprogrammer, som jeg har stor tiltro til, og så har jeg fundet lidt i udlandet, som vi endnu ikke har præsenteret for kanalerne. Derudover så tror jeg rigtig meget på to egenudviklede formater, som jeg forhåbentlig får anledning at tale meget mere om senere," siger Fredrik Hillerbrand.

Strix eget formatsalg gik også godt på Mipcom, siger Fredrik Hillerbrand.

"Strix har et fantastisk katalog og sælger formater som aldrig før. Bedst går vores to største formater stadig, 'Farmen' og 'Baren', som begge er blevet produceret i mere end 40 lande, men der er også flere nye formater, som begynder at rejse ud i verden, så som 'Sleeping With the Stars', og 'Phonebooth'."

"Mine egne køb af formater holder jeg for mig selv, indtil de kommer på skærmen, men overordnet synes jeg, at der var en del sjovt at kigge på netop denne gang. Men lavkonjunkturer plejer jo også at være gode for kreativiteten. Det håber jeg også, at vi snart kan se herhjemme," siger Fredrik Hillerbrand.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også